خانه / مقالات آنلاین آموزان / وبینار چیست؟ (مهم تر...

وبینار چیست؟ (مهم ترین نکات برای برگزاری وبینار )

وبینار چیست؟ (مهم ترین نکات برای برگزاری وبینار )

موفقیت در کسب و کار - پنجشنبه 11 مهر 1398

وبینار (Webinar) از عبارت Web-based seminar گرفته شده و به کلاس، دوره، سمینار یا هر رویداد آنلاینی گفته می شود که تو محیط وب و با استفاده از اینترنت بصورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی و دو طرفه تو یک زمان مشخص برگزار می شود.

مهم ترین نکات برای برگزاری و یا شرکت در وبینار ها:

آیا برای برگزاری وبینار (webinar) لازم است سایت داشته باشم؟

خیر. لازم نیست سایت داشته باشید. شما از شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس وبینار، اکانت ماهانه یا سالانه می‌خرید و سپس وبینار webinar در سایت آن‌ها برگزار می‌شود. لینکی اختصاصی در اختیار شما قرار داده می‌شود تا به شرکت‌کنندگان وبینارتان بدهید. آن‌ها با مراجعه به آن لینک می‌توانند در وبینار webinar شرکت کنند. شما هم با نام کاربری خود وارد همان صفحه می‌شوید و به عنوان سخنران، ارائه خود را شروع می‌کنید. کار به همین سادگی است!

برای برگزاری وبینار (Webinar) سرعت اینترنت ما چقدر باید باشد؟

اگر فقط بخواهید پاورپوینت خود را نمایش دهید و مخاطبان صدای شما را بشنوند، معمولا سرعت ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه کافی است. البته توجه کنید که سرعت آپلود شما باید این مقدار باشد. سرعت دانلود خیلی اهمیت ندارد. البته اگر بخواهید شرکت‌کنندگان تصویر زنده شما را هم ببیند مسلما به سرعت‌های بالاتری در حد ۱ تا ۵ مگابیت بر ثانیه نیاز دارید و با سرعت آپلود ۵ مگابیت می‌توانید فیلم خود را به صورت HD منتشر کنید.

شرکت‌کنندگان من برای شرکت در وبینار (webinar)، سرعت اینترنت‌شان چقدر باید باشد؟

برای شرکت در وبینار سرعتی در حد ۱ مگابیت بر ثانیه می‌تواند کافی باشد. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چرا با وجود سرعت بالای اینترنت من، بارها دچار قطعی شدم. پاسخ آن است که پایداری خط اینترنت شما بسیار اهمیت دارد. مثلا ممکن است سرعت شما ۱۰ مگابیت است ولی اینترنت شما مرتب قطع و وصل می‌شود. مشکل دیگر می‌تواند از طرف برگزارکننده باشد. اگر برگزارکننده دچار مشکل شود مسلما ما هم با مشکل مواجه خواهید شد. معمولا اینترنت ADSL پایداری بیشتری دارد و بهتر است از آن استفاده شود.

برای برگزاری وبینار (webinar) به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

امکانات سخت‌افزاری لازم یک کامپیوتر مجهز به میکروفن و وب‌کم، همچنین اینترنت پرسرعت است. البته اغلب لپ‌تاپ‌ها خودشان میکروفن داخلی و وب‌کم دارند، پس شاید فقط یک لپ‌تاپ که به اینترنت پرسرعت متصل است کافی باشد. البته به یک سرویس ارائه وبینار هم نیاز دارید. منظور سایت‌هایی هستند که به ازای پرداخت مبلغی می‌توانید از طریق سرورهای آن‌ها اقدام به برگزاری وبینار کنید.

شرکت‌کنندگان من، برای شرکت در وبینار (webinar) به چه تجهیزاتی نیاز دارند؟

برای شرکت در وبینار، یک کامپیوتر متصل به اینترنت کافی است. البته مسلما آن کامپیوتر باید امکان پخش صدا را از طریق اسپیکر یا هدفون داشته باشد. البته برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس وبینار webinar ، این امکان را دارند که بتوان از طریق موبایل یا تبلت هم در وبینار webinar شرکت کرد. برای شرکت در وبینار شاید صرفا لازم باشد از طریق مرورگر وارد آدرس خاصی شوید و بتوانید ارائه را ببینید. البته برخی از سرویس‌های وبینار خودشان نرم‌افزار یا اپلیکیشن خاصی دارند که باید قبلا روی سیستم خود نصب کنید. نمی‌توان گفت کدام بهتر است. ولی معمولا در سرویس‌هایی که از طریق نرم‌افزار یا اپلیکیشن ارائه می‌شود، مشکلات و قطع شدن کمتر است.

چرا بسیاری از سرویس‌های وبینار (webinar) در ایران کار نمی‌کند؟

اغلب سایت‌های ارائه‌دهنده سرویس وبینار، به خصوص آن‌هایی که قیمت پایین‌تری دارند در پشت صحنه، برای پخش وبینار از سرویس‌هایی مثل گوگل هنگ‌آوت، یوتیوب یا فیس‌بوک لایو استفاده می‌کنند که فیلتر هستند و بنابراین امکان استفاده از این سرویس‌ها امکان‌پذیر نیست. درباره وب کنفرانس و راه اندازی وب کنفرانس به مقالات شرکت پافکو مراجعه نمایید. در صورت تمایل به اطلاع از مطالب بیشتر راه اندازی وب کنفرانس را مطالعه نمایید.

آیا با توجه به سرعت اینترنت، می‌توانیم وبینار (webinar) برگزار کنیم؟

بله حتما. اکنون بسیاری از مدرس‌ها از وبینار webinar استفاده می‌کنند. کافی است از سرویس‌هایی استفاده کنید که در ایران با مشکل مواجه نخواهد شد. یک راه آن است که در گوگل جستجو کنید و شرکت‌های ایرانی ارائه‌دهنده سرویس وبینار را پیدا کنید. راه دیگر آن است که از سرویس‌های خارجی استفاده کنید. البته اغلب سرویس‌های خارجی امکان تست رایگان دارند. پس به راحتی می‌توانید تست کنید که آیا بدون مشکل کار می‌کند یا خیر.

موضوع دیگر آن است که سرعت اینترنت خود را تست کنید تا ببینید آیا کافی است یا خیر. برای اینکار توصیه می‌کنم به سایت speedtest.net مراجعه کنید. توسط این سایت می‌توانید سرعت واقعی دانلود و آپلود خط اینترنت خود را بسنجید. اگر سرعت آپلود اینترنت شما حداقل یک مگابیت بر ثانیه است، احتمالا مشکلی نخواهید داشت. البته پارامتر دیگری که حتما نیاز به توجه دارد پایداری سرعت اینترنت شماست. در سایت speedtest.net به دقت نگاه کنید که آیا سرعت آپلود شما تقریبا ثابت است یا تغییرات زیاد لحظه‌ای دارد. اگر تقریبا ثابت باشد، اینترنت شما برای برگزاری وبینار مناسب است.

چگونه وبینار برگزار کنید؟

قبل از هر کاری برای وبینار خود موضوع انتخاب کنید:

برای این کار می‌توانید از تیم فروش یا ارتباط با مشتری خود کمک بگیرید. شک نکنید که آن‌ها بهتر از هر کس دیگری سؤالات و مشکلات مشتریان را می‌دانند و به شما کمک می‌کنند.

یا اینکه می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی از خود مشتریان بپرسید که چه موضوعاتی برایشان جذاب است. موضوع وبینار حتماً نباید درباره محصول خاصی باشد، فقط کافی است به کسب‌وکار یا صنعت شما مربوط باشد.

بعد از آن، شما نیاز به یک نرم‌افزار یا برگزار کننده دارید. اگربخواهید صفر تا صد وبینار را خودتان مدیریت کنید، می‌توانید از نرم‌افزارهایی مثل اسکای‌روم (Skyroom)، ادوب کانکت (Adobe connect) یا زوم (Zoom) که در این زمینه بسیار کاربردی هستند، استفاده کنید. در غیر این صورت شرکت‌های بسیاریثث وجود دارند که این کار را برای شما انجام می‌دهند، مثل سایت ایوند، ای-سمینار، پافکو و خیلی سایت‌های دیگر.

حالا که خیالتان از نرم‌افزار و موضوع جلسه راحت شد، کاربران باید بدانند که چنین وبیناری قرار است برگزار شود، پس وبینارتان را تبلیغ و معرفی کنید. برای این کار می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • در سایت خود تبلیغ وبینار را قرار دهید که اول از همه کاربران سایتتان در جریان وبینار قرار بگیرند؛ چون کاربران سایت شما کسانی بوده‌اند که همیشه به کار شما علاقه نشان داده‌اند.
  • راه دوم این است که شما بازاریابی ایمیلی برای وبینار انجام دهید؛ یعنی یک متن دعوت‌نامه از طریق ایمیل به افراد بفرستید و وبینار خود را معرفی کنید.
  • بجز روش ایمیلی، تبلیغات بنری در فضای مجازی و تبلیغات گوگل هم دو روش پر طرفدار برای تبلیغات هستند که می‌توانید برای اطلاع‌رسانی گسترده وبینار خود استفاده کنید.

افرادی که دوست داشتند در وبینار شما شرکت کنند، در تاریخ و ساعت مقرر، آنلاین می‌شوند و جلسه برگزار می‌شود. شما می‌توانید صدا و تصویر، صفحه دسکتاپ، اسلایدها و هر آنچه که در جلسه وجود دارد را از طریق نرم‌افزار برای کاربران اشتراک بگذارید. درست مثل یک جلسه واقعی.

محتوای وبینار چگونه باشد که کاربر تبدیل به مشتری شود؟

در بخش‌های قبل گفتیم که وبینارها آگهی فروش نیستند؛ یعنی اگر شما وبیناری برگزار کنید که فقط تبلیغ و تشویق به خرید باشد، مشتری می‌رود و پشت سرش را هم نگاه نمی‌کند.

پس چگونه با وبینار بازاریابی موفقی داشته باشیم؟ چگونه کاربران را به مشتری تبدیل کنیم؟

احتمالاً می‌دانید، تبدیل شدن کاربر به مشتری مراحلی دارد که به قیف بازاریابی معروف است. در این مورد می‌توانید به مقاله» تاثیر محتوا بر قیف بازاریابی« سری بزنید که هم در وبینار و هم در بازاریابی دیجیتال خیلی به کارتان می‌آید.

قیف بازاریابی می‌گوید: در مرحله اول کاربران زیادی با برند شما آشنا می‌شوند ولی تعداد کمی در نهایت مشتری شما خواهند شد. در وبینار مارکتینگ هم همین اتفاق می‌افتد. شما ممکن است هزار نفر را در وبینار خود دعوت کنید (ابتدای قیف) که از این تعداد 10 نفر مشتری شما بشوند (انتهای قیف). کار شما در طی مراحل این است که بتوانید تعداد بیشتری از آن‌ها را تبدیل به مشتری خود کنید. چگونه؟ بیاید باهم پله‌پله بررسی کنیم.

شما می‌توانید برای وبینار خود مشتریان هدف در نظر بگیرید. یعنی کاربرانی را انتخاب کنید که به محصول شما علاقه دارند یا به آن نیاز دارند چون با این کار احتمال ریزش کاربران را کمتر می‌کنید.

فرض کنید وبینارتان شروع شده است و شما قرار است یک بسته نرم افزاری را به مشتری معرفی کنید. خب کار ساده است. شما باید درباره موضوعات مرتبط با نرم افزارتان صحبت کنید؛ مثلاً اگر نرم‌افزار مربوط به ادیت عکس و ویدئو است به آن‌ها یادآوری کنید که جذابیت عکس و ویدئو الان در فضای مجازی چقدر زیاد است و در هر محتوا و کاری لازم است که وجود داشته باشند.

نیازها و خواسته‌های مشتریان را در مورد نرم افزار به آن‌ها یادآوری کنید. باید به آن‌ها آموزش دهید که نرم افزار شما قرار است نیازشان را رفع کند یا کارشان را آسان کند.

نکته: به یاد داشته باشید که شما فقط به دنبال این هستید که در افراد کنجکاوی و علاقه ایجاد کنید و اعتمادشان را جلب کنید، پس تبلیغ نکنید.

خب حالا کاربر فهمیده که محصولتان چه مشکلاتی را قرار است رفع کند، ولی هنوز به شما اعتماد ندارد. ممکن است با خود بگوید از کجا معلوم؟ شاید نرم‌افزارشان خوب کار نکند یا چیز بدردبخوری نباشد. حالا وقت آن است که تخصص خود را به کاربر نشان بدهید. برای جلب اعتماد کاربران، در این مرحله می‌توانید یک وبینار رایگان آموزش نرم‌افزار برگزار کنید. با این که همه چیز خوب پیش می‌رود ولی ممکن است، بعضی از کاربران در وبینار دوم شما شرکت نکنند. اصلا عجیب نیست؛ این قانون قیف بازاریابی است. در واقع شما یک مرحله به جذب مشتری نزدیک تر شده اید.

با آموزش نرم افزار در وبینار دوم، کاربر می‌بیند که مطالب ارزشمندی را به رایگان در اختیارش گذاشته اید. در کنار این، قابلیت‌های محصول شما را هم تست می‌کند. حالا وقت ‌آن است که به مشتری پیشنهاد بدهید اگر دوست دارد محصول شما را تهیه کند. چون دیگر همه چیز را گفته‌اید و وقت تصمیم‌گیری کاربر است. کاربر حالا، هم به تخصص شما اعتماد دارد، هم بلد است با محصول شما کار کند و هم به آن نیاز دارد. این یعنی احتمال بیشتر خرید.

فراموش نکنید که کلیه مراحل از انتخاب موضوع تا پیشنهاد خرید، نباید برای کاربر حوصله سر بر باشد؛ پس با محتوای جذاب و خلاقانه، کابر را با خود همراه کنید.

قدرت فضای مجازی را دست کم نگیرید

وبینار اگر درست مدیریت شود یک ابزار قدرتمند بازاریابی است چون شما می‌توانید در کمترین زمان و با کمترین هزینه، اطلاعات خدمات و محصولات خود را به‌طور گسترده از طریق اینترنت به اشتراک بگذارید. با برگزاری وبینار شما می‌توانید ایده‌هایتان را برای افراد زیادی معرفی کنید و با آن‌ها بحث و گفتگو کنید. فقط فراموش نکنید که همه این‌ها در گرو این است که شما بهترین ایده‌ها و جذاب‌ترین جلسات را برای افراد داشته باشید.

وبینار چیست؟ (مهم ترین نکات برای برگزاری وبینار )

برچسب ها

تا کنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.شما اولین نفر باشید.

ارسال دیدگاه