خانه / مقالات آنلاین آموزان / اشتباهات بزرگ تبلیغا...

اشتباهات بزرگ تبلیغات در شبکه اجتماعی

اشتباهات بزرگ تبلیغات در شبکه اجتماعی

اخبار تکنولوژی و فناوری - سه شنبه 26 شهریور 1398

پلتفرم‌های شبکه‌ اجتماعی فرصت‌هایی منحصربه‌فرد برای دستیابی به مشتریان هدفتان در اختیار شما می‌گذارند.

امروزه تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی برای رشد تجارت عنصری حیاتی و ضروری محسوب می‌شود. پلتفرم‌های شبکه‌ اجتماعی فرصت‌هایی منحصربه‌فرد برای دستیابی به مشتریان هدفتان در اختیار شما می‌گذارند. در عصر حاضر چه یک استارتاپ و چه یک شرکت شناخته‌شده باشید، شبکه‌های اجتماعی نقشی اساسی در حوزه تبلیغات دارند و برای افزایش شناخت مردم از محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید حیاتی هستند. به همین دلیل بسیار مهم است که این کار را به شیوه‌ای صحیح انجام دهید، در غیر این‌صورت ممکن است مخاطبان خود را کاملا گیج و نسبت به خود نامطمئن کنید.

به یاد داشته باشید که هرگز فرصت دوباره‌ای برای ایجاد حس اولیه و برخورد اولیه خوب نخواهید داشت.

اولین برخوردها بسیار سریع، قدرتمند و ماندنی هستند، پس باید هر کاری می‌توانید انجام دهید تا برخورد اول خوبی داشته باشید. تغییر دادن برخورد اول ممکن است، اما بهتر است از همین ابتدا سعی کنید اشتباهات رایج تبلیغات در شبکه‌ اجتماعی را انجام ندهید. بدین منظور در اینجا چند اشتباه ساده و رایج را معرفی کرده‌ایم که با دوری از آنها می‌توانید مطمئن شوید مسیر درستی را پیش گرفته‌اید.حال در ادامه، ۸ اشتباهی که باید از آنها دوری کنید:

 

1. نداشتن استراتژی برای شبکه اجتماعی :

شرکت‌هایی که هیچ نوع استراتژی برای شبکه‌ اجتماعی نداشته باشند نمی‌توانند پیام‌های موثر به مخاطبان خود ارائه کنند. ارتباطات به‌نظر ناممکن و گیج‌کننده خواهند رسید. باید پیامی واضح، اهداف قابل‌سنجش، سیاست رسانه اجتماعی و یک تقویم انتشار مطالب داشته باشید. بدون اینها خواهید دید که فقط کورکورانه اخبار خود را منتشر کرده و برند خود را ضعیف و ضعیف‌تر می‌کنید. یک استراتژی مشخص برای رسانه اجتماعی، شما را در مسیر درست ارائه محتوای کاربردی و گیرا که برای مخاطب جذاب و به‌یادماندنی باشد قرار می‌دهد.

90 درصد مشاغل دارای استراتژی شبکه‌های اجتماعی هستند؛ بنابراین بدون هرگونه تحلیل کاربردی و مشخص کردن اهدافشان اقدام به برگزاری کمپین یا ارسال محتوای تبلیغاتی نمی‌کنند. ولی همچنان هستند شرکت‌هایی که بدون برنامه اقدام می‌کنند و انرژی، هزینه و وقت خود را بیهوده هدر می‌دهند.

2. ساخت اکانت در تعداد زیادی از پلتفرم‌های شبکه اجتماعی:

لطفا از ثبت‌نام در تک‌تک پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی موجود پرهیز کنید. بله، خوب است که در بیش از یک شبکه اجتماعی حضور داشته باشید، اما نه وقتی تازه شروع به کار کرده‌اید و خصوصا اگر شرکت کوچکی هستید. بهتر است قبل از اینکه در فضایی دیگر هم وارد شوید روی شبکه اجتماعی اول مسلط شده و کار خود را گسترش دهید، این روش بسیار ساده‌تر و البته موثرتر خواهد بود. اما اگر عجله کنید و بخواهید در همه شبکه‌های فیسبوک، توییتر، پینترست، یوتیوب، اینستاگرام، لینکدین، گوگل پلاس، اسلایدشیر، واین و اسنپ چت عضو شوید و مرتبا مطالبی را به‌صورت ناهماهنگ در همه آنها منتشر کنید، فقط اینطور به نظر خواهد رسید که نمی‌دانید چه می‌کنید و در نهایت وقتی خسته می‌شوید و اکثر این پلتفرم‌ها را به‌دلیل اینکه نمی‌توانید مدیریت‌شان کنید رها می‌کنید، جلوه بدتری هم خواهد داشت. آیا خود شما از شرکتی که خود را نادان و بی‌عرضه نشان می‌دهد چیزی می‌خرید؟ این نوع فعالیت‌ها هیچ کاری در جهت ایجاد اعتماد که پایه و اساس هر نوع ارتباط با مشتریان است انجام نمی‌دهند.

 

3. پرداخت هزینه برای کسب دنبال‌کننده / فالوور:

کمیت لزوما به معنی کیفیت نیست. هدف شما ایجاد رابطه‌ای منحصربه‌فرد با مشتریان است نه اینکه روی تعداد تمرکز کنید. دستیابی به هزاران طرفدار و دنبال‌کننده و اعتماد اجتماعی که همراه خود می‌آورد، زمان‌بر است و به تلاش زیادی نیاز دارد. هزینه برای کسب دنبال‌کننده و یا اصطلاحا خریدن فالوور می‌تواند جلوه عمومی بدی برای شما ایجاد کند. آیا واقعا می‌خواهید که به قیمت خریدن فالوورها در شبکه اجتماعی، طرفداران واقعی خود را هم از دست بدهید؟ این کار چه پیامی در مورد صداقت شرکت شما ارائه خواهد کرد؟ فقط برند شما را تخریب کرده و تاثیر منفی بر پایه آن خواهد گذاشت.

تمرکز بر تعداد دنبال‌کننده‌ها

بسیاری از شرکت‌ها تنها سعی می‌کنند برای خود دنبال‌کننده یا به اصطلاح فالوئرها بیشتری جمع‌آوری کنند و تصور می‌کنند اگر به هر قیمتی که شده دنبال‌کننده‌ی بیشتری داشته باشند موفق‌تر خواهند بود. قطعا این تفکر اشتباه است و تعداد دنبال‌کننده‌ها آنقدری که آنها تصور می‌کنند اهمیت ندارد. ولی وقتی شما بتوانید محصول یا خدمت خود را به خوبی معرفی کنید و کاربران نیز از کیفیت آنها راضی باشند، بدون شک برنامه‌ی بازاریابی شما نتیجه‌ی مثبت داده و به صورت خودکار تعداد دنبال‌کنندگان شما بیشتر می‌شود.

 

4. بیش از حد فقط در مورد برند صحبت کنید، نه هیچ چیز دیگر:

اکانت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی فقط حجم انبوهی از محتوای تبلیغاتی خودشان را منتشر می‌کنند، قسمت اصلی کار را فراموش کرده اند. بله، شما سعی دارید محصولات و خدمات خود را تبلیغ کنید، اما به اشتراک‌گذاری مطالبی هم نیاز دارید که با حوزه کاری شما مرتبط بوده، اما توسط شما نوشته نشده باشند. یک نقطه شروع خوب، مدل 5-3-2 برای اشتراک‌گذاری اجتماعی است که به حفظ تعامل طرفداران و مشتریان و دستیابی به دنبال‌کننده‌های بیشتر کمک می‌کند. برای این کار، اگر شما هر هفته 10 مطلب در شبکه اجتماعی منتشر می‌کنید:

5 مورد از آن باید محتوای مرتبط، اما از سوی دیگران باشد.

3 مورد باید محتوایی باشد که خودتان نوشته‌اید و به مخاطبان شما مربوط است، نه به فروش.

2 مورد باید محتوایی شامل مطالب سرگرم‌کننده و شخصی باشد که به ایجاد ارتباط و احساس انسانی با برند شما کمک می‌کند.

 

5. عدم استفاده صحیح از هشتگ‌ها در شبکه اجتماعی :

استفاده از هشتگ در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تا حد بسیاری در ایجاد شناخت و دیده شدن برند شما و آنچه برای ارائه دارد کمک کند. اما استفاده بیش از حد آن آزاردهنده است. سعی کنید با محدود کردن دفعات استفاده از آن از این اشتباه دوری کنید و اطمینان یابید که هشتگ‌ های استفاده شده با موضوعاتی که می‌خواهید به دنبال‌کننده‌های خود ارائه کنید مرتبط باشند.

 

6. اشتراک‌گذاری مطالب فراوان در بازه زمانی کوتاه:

انتشار پست‌های پشت سرهم به فاصله چند دقیقه باعث سردرگمی طرفداران و نظرشان در مورد شما خواهد شد. هدفتان باید انتشار مطالب به‌صورت منظم و مداوم باشد و نباید با تعداد زیاد مطالب مخاطبان خود را آزار دهید. در غیر این‌صورت ممکن است دیگر شما را دنبال نکرده و هرگز برنگردند.

همه‌ی کاربران حتی خود شرکت‌ها و بازاریابان آنها از پیام‌ها و پست‌های اسپم ناراحت و فراری هستند؛ ولی بدون هیچ دلیلی به صورت پیاپی و بی‌وقفه برای کاربران و دنبال‌کنندگان خود مطالب مختلف و آزاردهنده ارسال می‌کنند.

بدون شک هر پلتفرمی نیازمند سبک خاصی از ارائه‌ی محتوا و بازاریابی است. حتما پیش می‌آید که کاربران و دنبال‌کنندگان شما در چند شبکه‌ی مختلف پیگیر اخبار و تبلیغات شما باشند که انتشار محتوای تکراری برای آنها آزاردهنده خواهد بود.

7. غفلت در ویرایش:

تا به‌حال مطلبی در فیسبوک با املای غلط دیده‌اید؟ توییت‌هایی با نشانه‌گذاری‌های نادرست چطور؟ پاسخ‌تان قطعا مثبت است. املا و دستور زبان نادرست می‌تواند تمام تلاشی را که انجام داده‌اید به هدر داده و به اعتبارتان هم لطمه بزند. خیلی از افراد از دیدن این اشتباهات در مطالب مایوس می‌شوند. شاید ویرایش مطلبی که خودتان نوشته‌اید سخت باشد، اما مرحله‌ای مهم در ایجاد احساسی مثبت در مخاطبانتان است.

 

8. در شبکه‌ اجتماعی، «اجتماعی» رفتار نکنید:

با افراد چنان برخورد کنید که در زندگی واقعی با آن ها رفتار می کنید. انسان باشید. دوستانی را برای خود پیدا کنید. با آن ها مهربان باشید و به خاطر داشته باشید که هر چیزی که می گویید، صرف نظر از معمولی بودن آن، می تواند به بخشی از تصویر و برند شما تبدیل شود.

افرادی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند از شرکت‌ها انتظار دارند پاسخگو باشند. همچنین می‌خواهند احساس کنند که به جای یک سیستم شرکت، با یک انسان طرف هستند. پاسخگویی به کامنت‌ها باعث ایجاد اعتماد و صمیمت بین شما و مشتریان می‌شود. همچنین سعی کنید به‌جای یکنواخت و ناخوشایند بودن، لحنی ملایم و شوخ داشته باشید.

مخاطبان شما با رفتاری که در شبکه‌ های اجتماعی از خودشان نشان می‌دهند، با شما حرف می‌زنند. از این طریق، نیازها و انتظاراتشان را بازگو می‌کنند. در مورد برند، خدمات، محصولات و رقبای شما نظر می‌دهند.

آیا به مخاطبان خود گوش می‌دهید؟

به نقل از Brandwatch که یک شرکت نظارت بر شبکه های اجتماعی است، ۹۶ درصد از افرادی که در مورد برندها در فضای آنلاین، گفت‌وگو می‌کنند، آنها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال نمی‌کنند. به همین دلیل، مالکان کسب‌وکارها باید فراتر از فیدها و نوتیفیکشن‌های خود را بررسی کنند.

رفتار مخاطبان فعلی و مخاطبان احتمالی خود را در شبکه‌ های اجتماعی، دنبال و بررسی کنید. از تک‌تک کامنت‌ها، لایک‌ها و واکنش‌های مخاطبان، می‌توانید چیزهای زیادی در مورد آن ها یاد بگیرید.

 

9. فراموش کردن سرگرمی:

برندها باید به خاطر داشته باشند که در رسانه های اجتماعی، ما بازدیدکنندگانی هستیم که مخاطبانمان ما را به جمع خود دعوت کرده اند. رسانه های اجتماعی جایی است که آن ها، داستان ها و تصاویر شخصی شان را به اشتراک می گذارند، با دوستان خود ارتباط برقرار می کنند، به استراحت می پردازند و سرگرمی دارند.

نتیجه‌گیری:

اجتناب کردن از این اشتباهات، مسیر موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را برایتان هموار می‌کند. به دنبال بازاریابی موفق، فروش بیشتری خواهید داشت که بر نرخ بازگشت سرمایه، بسیار تاثیرگذار است.

شما در استراتژی بازاریابی خود، کدام اشتباه را تکرار می‌کنید؟ با جبران این اشتباهات، روند بازاریابی شما چه تغییراتی خواهد کرد؟

 

اشتباهات بزرگ تبلیغات در شبکه اجتماعی اشتباهات بزرگ تبلیغات در شبکه اجتماعی

برچسب ها

تا کنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.شما اولین نفر باشید.

ارسال دیدگاه