ایده های خلاقانه برای تدریس

assignmentدوره های خصوصی - آزاد (عمومی)

در حال حاضر این دوره برنامه کلاسی ندارد.

«جهت رزرو دوره به پشتیبانی پیام بدهید»
ثبت نام در کلاس آنلاین بدون تخفیف
فعال تا پایان برگزاری کلاس آنلاین
ظرفیت باقیمانده : 30 نفر

توضیحات تکمیلی دوره

معرفی دو یخ شکن گیمیفیکیشن چیست؟ اصول گیمیفیکیشن کاربرد گیمیفیکیشن آشنایی با انواع بازی های کلاسی (آنلاین و فیزیکی)

❄️ معرفی دو یخ‌شکن (Icebreakers)

یخ‌شکن‌ها فعالیت‌هایی هستند که در ابتدای کلاس یا جلسه برای شکستن سکوت، ایجاد تعامل و افزایش صمیمیت بین شرکت‌کنندگان استفاده می‌شوند.

1. «دو حقیقت و یک دروغ»

  • هر نفر سه جمله درباره خودش می‌گوید: دو جمله واقعی و یک جمله دروغ.

  • دیگران باید حدس بزنند کدام جمله دروغ است.

  • هدف: شناخت بیشتر، خنده، و شروع گفتگو.

2. «بگرد و پیدا کن»

  • فهرستی از ویژگی‌ها یا اشیاء (مثلاً کسی که امروز چای خورده، کسی که کتاب همراه دارد...) داده می‌شود.

  • شرکت‌کنندگان باید افراد دارای آن ویژگی‌ها را پیدا کنند.

  • هدف: تعامل سریع و فعال‌سازی گروه.

🎮 گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن (Gamification) یعنی استفاده از عناصر بازی در محیط‌های غیر بازی، مثل آموزش، کسب‌وکار یا سلامت، برای افزایش انگیزه، مشارکت و یادگیری.

مثال ساده: استفاده از امتیاز، رقابت، مأموریت یا جدول رتبه‌بندی در کلاس درس برای تشویق دانش‌آموزان.

🧩 اصول گیمیفیکیشن

برای طراحی مؤثر گیمیفیکیشن، رعایت اصول زیر ضروری است:

  • هدف‌گذاری واضح: فعالیت باید با اهداف آموزشی یا رفتاری هم‌راستا باشد.

  • بازخورد فوری: شرکت‌کنندگان باید بدانند عملکردشان چگونه بوده.

  • چالش متناسب: نه خیلی سخت، نه خیلی آسان.

  • پاداش و انگیزه: امتیاز، نشان، رتبه یا حتی تشویق کلامی.

  • داستان‌پردازی: استفاده از روایت برای جذاب‌تر کردن تجربه.

  • انتخاب و آزادی عمل: اجازه دهید شرکت‌کنندگان مسیر خود را انتخاب کنند.

🎯 کاربردهای گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد:

حوزه کاربرد
آموزش افزایش مشارکت، یادگیری فعال، تقویت حافظه
منابع انسانی آموزش کارکنان، ارزیابی عملکرد، افزایش تعامل
سلامت تشویق به ورزش، تغذیه سالم، ترک عادت‌های بد
بازاریابی جذب مشتری، وفاداری، افزایش فروش

🕹️ آشنایی با انواع بازی‌های کلاسی (آنلاین و فیزیکی)

بازی‌های فیزیکی:

  • بازی «کارت سوال»: کارت‌هایی با سوالات درسی یا شخصی بین دانش‌آموزان رد و بدل می‌شود.

  • بازی «نقش‌آفرینی»: دانش‌آموزان نقش شخصیت‌هایی را بازی می‌کنند و در موقعیت‌های فرضی تصمیم‌گیری می‌کنند.

  • بازی «تابلو امتیاز»: گروه‌ها با پاسخ به سوالات امتیاز می‌گیرند و رقابت می‌کنند.

بازی‌های آنلاین:

  • Kahoot: مسابقه چند گزینه‌ای با امتیاز و رتبه‌بندی.

  • Quizizz: آزمون‌های تعاملی با بازخورد فوری.

  • Classcraft: ترکیب آموزش با بازی نقش‌آفرینی و مأموریت‌های گروهی.

  • برنامه کلاسی دوره
تا کنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.شما اولین نفر باشید.

ارسال دیدگاه

لینک کوتاه دوره

درباره مدرس
زهرا ملکی
زهرا ملکی

دبیر متوسطه اول و دوم طراح و بازی ساز درس عربی ، برگزار کننده دوره های آموزشی مدیر سایت جاعلمی

نماد اعتماد الکترونیکی
نماد اعتماد فروش کلاس انلاین