عصر ارتباطات! دنیای دیجیتالی! دهکده ی جهانی! همگی عناوینی هستند که به دنیای امروز ما داده می شوند. ما امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که فناوری ارتباطات و اطلاعات
در این پست ما قصد داریم که در مورد سایت برگزاری وبینار ارزان صحبت کنیم.
عصر ارتباطات! دنیای دیجیتالی! دهکده ی جهانی! همگی عناوینی هستند که به دنیای امروز ما داده می شوند. ما امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که فناوری ارتباطات و اطلاعات در همه جای آن نفوذ کرده است. به هر قسمتی از جامعه بنگریم، رد پای تکنولوژی را مشاهده خواهیم کرد. ارتباط و تماس با دیگران، کارهای مالی و بانکی، تبلیغات، آموزش، کسب و کارها و صدها چیز دیگر همگی قسمت هایی از زندگی ما هستند که تکنولوژی آن ها را دگرگون کرده است.
این ورود تکنولوژی مزایا و معایبی دارند که باید در جای خود به دقت بررسی بشوند و بررسی دقیق آن ها از موضوع این مقاله خارج می باشد، ولی به صورت کلی یکی از مزایای اصلی تکنولوژی این است که طولانی ترین فاصله ها را کوتاه می کند. شما می توانید از اهواز و از طریق اینترنت سر کلاس یک استاد در تهران حاضر شوید و یا حتی دورتر، شما می توانید از تهران، به صورت اینترنتی از یک فروشگاه در برلین خرید کنید. یکی دیگر از مزایای تکنولوژی و به صورت کلی فناوری اطلاعات، آماده سازی بستری برای برگزاری سمینارهایی از طریق اینترنت می باشد. در این مقاله ما قصد داریم که پیرامون این موضوع بحث کنیم و توضیحاتی خدمت شما ارائه بدهیم.
در این مقاله ما قصد داریم که به سوالات زیر پاسخ بدهیم:
1. سمینار چیست؟
2. هدف از برگزاری سمینار چیست؟
3. همایش چیست؟
4. ویژگی های قسمت ها و اجزای یک همایش خوب چیست؟
5. چه رویدادهایی در سطح ایران و جهان برگزار می شوند؟
6. کنفرانس چیست؟
7. چند کنفرانس مهم در ایران و جهان
8. تعدادی از مهم ترین کنفرانس های ایران
9. کنگره چیست؟
10. هدف از برگزاری کنگره چیست؟
11. سمپوزیوم یا جلسات هم اندیشی:
12. کارگاه آموزشی چیست؟
13. جلسه عمومی و یا گفت و گو:
14. دیسکاشن یا جلسات بحث:
15. کنوانسیون Convention
16. جشنواره یا:Festival
17. هر کدام چه تعریفی دارند؟
18. تعدادی از مهم ترین سمپوزیوم های ایران و جهان
19. نقش تکنولوژی در برگزاری این رویدادها چیست؟
20. وب سایت چیست؟
21. انواع سایت ها در اینترنت:
22. انواع سایت از نظر کارکرد
23. تاریخچه وب سایت چیست؟
24. وبینار چیست؟
25. خصوصیات وبینار
26. سایت های وبینار ارزان:
هر ساله رویدادهای زیادی با عناوین و نام های مختلفی در سرتاسر کشور برگزار می شود. سمینارها، همایش ها، کنفرانس ها و... توسط ارگان ها و سازمان مختلفی برگزار می شوند که هر کدام هدف خاصی را دنبال می نمایند. در ادامه به معرفی این رویدادها می پردازیم.
سمینار چیست؟
سمینار یک واژه با ریشه ی لاتین می باشد که وارد زبان فارسی شده است و فارسی گویان نیز از آن استفاده می کنند. در فرهنگ لغت فارسی عمید سمینار جلسه ای که تعدادی سخنرانی توسط متخصصین یک امر در مورد موضوع خاصی در مکان و زمان خاصی برگزار می شود، تعریف شده است. در فرهنگ لغت فارسی معین نیز به محلی که متخصصین یک رشته جمع می شوند و در مورد یک موضوع خاص در رابطه با رشته ی خود صحبت می کنند، سمینار گفته می شود.
اما در یک تعریف عام و کلی در واقع، سمینار به یک رویداد خاص گفته می شود که در آن یک یا چند نفر که در پیرامون یک موضوع خاص متخصص هستند و یا اطلاعات خوبی کسب کرده اند، به عنوان سخنران و ارائه دهندهی اصلی وجود دارند و در مورد آن موضوع صحبت می کنند.
معمولا در سمینارهای قوی و تاثیر گذار، سیستم طوری طراحی شده است که سایر شرکت کنندگان نیز در بحث اصلی مشارکت می کنند و ارائه دهندگان به آن ها اجازه ی طرح پرسش، اظهار نظر و شرکت در بحث را می دهند. گاها دیده شده است که در بعضی از سمینارها ارائه دهندگان اصلی بیش تر نقش راهنما و هدایت کننده ی بحث ها را دارند.
در جوامع علمی سمینار آنقدر مهم است که در مقطع کارشناسی ارشد یک درس به عنوان سمینار داریم. این موضوع یکی این که کسی که به این مقطع از تحصیلات می رسد باید این توانایی را داشته باشد که بی هیچ ترس و استرسی در مقابل سایرین بایستد و در مورد یک موضوع تخصصی صحبت کند.
رایج ترین و عادی ترین سمینارهایی که برگزار می شوند، این رویدادها می باشند که طی آن ها دانشجوی کارشناسی ارشد در یک سالن و در جمع اساتید و سایر دانشجویان به توضیح در مورد یک موضوع تخصصی مربوط به رشته ی خود می پردازد و در انتها نیز به سوالات آن ها پاسخ می دهد.
هدف از برگزاری سمینار چیست؟
معمولا سمینارها با اهداف مختلفی برگزار می شوند. به عنوان مثال در سمینارهای تحصیلی، حضار به بحث و تبادل اطلاعات در رابطه با یک موضوع آکادمیک می پردازند تا بتوانند تبادل اطلاعات انجام دهند و اطلاعات خود را در مورد آن موضوع بیش تر و البته عمیق تر بنمایند. در سیمنارهای آموزشی هم تقریبا هدف همین می باشد، با این تفاوت که بیشتر شخص ارائه دهنده ی سمینار صحبت می کند و دیگر اشخاص بیشتر نقش فراگیرنده را اعمال می کنند. جدیدا برگزاری سمینارهای انگیزشی نیز مد شده است. بعضی از سمینارها در کنار اهداف آموزشی، اهداف انگیزشی را هم در بر می گیرند. یعنی قصد دارند که به شرکت کنندگان در سمینار انگیزه ی انجام یک کار خاص را بدهند و آن ها را به خود باوری برسانند.
مثلا یک سمینار در حوزه ی کارآفرینی می تواند هدف خود را این طور تعریف کند: تشویق افراد به شروع کسب و کارهای کوچک و جدید. در این سمینار علاوه بر این که به حضار آموزش هایی در مورد راه اندازی کسب و کار داده می شود، باید امید، خودباوری، انگیزه و نترسیدن از شکست را آموخت. بسیاری از افرادی که توانایی ها و استعدادهای بالایی دارند، به خاطر ترسیدن از شکست، از دست دادن سرمایه و تمسخر دیگران دست به راه اندازی کسب و کار نمی زنند.
در این سمینارها باید به آن ها خود باوری و انگیزه القا نمود. تعدادی از سمینارها هم جنبه های تبلیغاتی برای ارائه دهنده و برگزار کننده دارند. مثلا یک آموزشگاه کنکور با برگزاری یک سمینار مشاوره و دعوت از دانش اموزان پشت کنکوری می تواند، تعداد زیادی مخاطب برای دوره های آموزشی خود جذب کند.
همایش چیست؟
واژه ی همایش در فرهنگستان زبان فارسی به این شکل معنا شده است:جلسه هایی که در آن نماینده های دولت ها، سازمان ها، ارگان ها و یا متخصصان امور فرهنگی و ادبی و اجتماعی و سیاسی شرکت می کنند و در این جلسات به بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری درباره ی موضوعی مشخصی می پردازند. همایش ها ممکن است، ملی و یا بین المللی، دائمی و یا موقت، برگزار بشوند، البته باید بگویم که این تعریف در فرهنگستان فارسی اشتباه بیان شده است و ممکن است، باعث گمراهی شما بشود.
این فرهنگستان واژه ی همایش را به عنوان ترجمه ی مستقیم و تحت الفظی واژه ی لاتین congress در نظر گرفته و مبنایش را بر این گذاشته که کلمه ی کنگره در زبان فارسی کاربردی ندارد، اما در واقع این فرض، یک فرض اشتباه می باشد و همایش در زبان انگلیسی معادل کلمه ی congress نمی باشد.
ما وقتی که راجع به همایش ها حرف می زنیم، غالبا در ذهن خود بین همایش و دیگر رویدادها مثل سمینار و... تفاوت هایی می بینیم، اما نکته قابل توجه آن است که تعریف و بیان این تفاوت ها برای عده ی زیادی از ما سخت و قابل بیان نیست. با توجه به همه ی نکات ذکر شده، ما در این بخش از مقاله قصد داریم که به تعریف درست و دقیقی از همایش دست بیابیم.
ابتدا بهتر است، تعدادی از خصوصیات مختلف یک همایش را بازگو کنیم و سپس به تعریف نهایی آن بپردازیم. اطلاعاتی که در این قسمت به دست آمده اند،همگی حاصل یک نظرسنجی مردمی از یک جامعه آماری قوی می باشند.
ویژگی های قسمت ها و اجزای یک همایش خوب چیست؟
همان طور که می دانید یک همایش از چندین جزء مختلف تشکیل شده است و یک سری فاکتور حیاتی در آن تاثیر گذار هستند. در ادامه با این اجزاء و فاکتورها آشنا می شویم
ویژگی های سخنرانی همایش
طبق نظر اکثریت در جواب نظر سنجی انجام شده، در طول یک همایش معمولا چندین نفر به صورت جدا جدا اقدام به سخنرانی می کنند و هر کدام از آن ها می تواند قسمتی از وقت خود را به پاسخ به سوالات شرکت کنندگان اختصاص دهد. پس نتیجتا در این رویداد سخنران یک نفر نیست، بلکه چندین سخنران برای یک همایش دعوت می شوند و این که تمام شرکت کنندگان نیز امکان سخنرانی ندارند و عده ی زیادی فقط گوش می دهند. سخنرانان از بین افرادی انتخاب می شوند که تخصص خاصی داشته باشند و در آن تخصص حرفی برای گفتن دارند.
ویژگی های موضوع همایش
وقتی یک عده در یک جلسه ای دور هم جمع می شوند، باید برای این جمع شدن دلیل و منطقی وجود داشته باشد. معمولا هنگام دعوت برای شرکت در یک همایش موضوع آن را نیز مشخص می کنند و افراد مرتبطی با آن موضوع را در همایش دعوت می نمایند، سپس چندین نفر موضوعات مختلفی را پیرامون موضوع مشخص شده ارائه می دهند. معمولا موضوع انتخاب شده موضوعی تخصصی می باشد. عده ای نیز در نظرسنجی اعتقاد بر این داشتند که اساتید درباره تنها یک موضوع کاملا تخصصی صحبت می کنند.
ویژگی های تعداد شرکت کنندگان در همایش
در این قسمت نظرات مختلفی از نظر سنجی به دست آمد. اکثریت افراد بر این تصور بودند که شرکت کنندگان هر تعدادی می تواند باشند و محدودیت تعدادی خاصی وجود ندارد. بعضی ها هم این اعتقاد را داشتند که تعداد افراد شرکت کننده در همایش حتما باید زیر 100 نفر باشند.
طبق آمار چیزی در حدود 40 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی بر این باور هستند که تعداد کسانی که در همایش حاضر هستند، باید بین 100 تا 300 نفر باشد، البته یک عده ی بسیار کمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی معتقد بودند که تعداد حاضرین در همایش باید بالای 300 نفر باشند.
ویژگی های زمانی همایش
طبق آمار به دست آمده از نظر سنجی تقریبا نیمی از کسانی که رای دادند معتقد بودند که مدت زمان یک همایش فرقی ندارد که چقدر باشد. بعضی از همایش ها ممکن است، 1 روز کامل را در بر بگیرد و بعضی دیگر بعد از گذشتن چند ساعت تمام می شوند.
ویژگی های برگزار کننده ی همایش
این همایش ها را معمولا سازمان ها و ارگان های دولتی و یا کسب و کارهای خصوصی برگزار می کنند.
نتیجه گیری و تعریف همایش:
با توجه به جواب های به دست آمده از نظر سنجی، بررسی و دسته بندی آن ها می توانیم این تعریف را منطقی و درست بدانیم.
همایش یک جلسه است که افراد حقیقی یا حقوقی (اشخاص و یا سازمان ها) آن را برای بحث و تبادل اطلاعات در مورد یک موضوع خاص و از قبل مشخص برگزار می کنند. این جلسه عموما بین چند ساعت تا یک روز کامل طول می کشد، در طی آن معمولا چندین نفر سخنرانی می کنند. تعداد حضار در جلسه نیز اغلب بین 100 تا 300 نفر می باشند و معمولا نیز آخر همایش صرف جلسه ی پرسش و پاسخ می شود.
در ادامه تعدادی از همایش های مهم و بین المللی که در کشور عزیزمان هر ساله برگزار می شوند، را معرفی می کنیم.
تعدادی از مهم ترین همایش های ایران:
در هر حوزه ای از علم همایش های بسیاری سالیانه در ایران برگزار می شود که هر کدام از آن ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در حوزه ی فناوری اطلاعات همایش بینالمللی مهندسی فناوری اطلاعات، کامپیوتر و مخابرات ایران، در زمینه ی کشاورزی همایش مدیریت یکپارچه ی منابع آبی، در زمینه ی های مدیریتی می توان به همایش تکنیک ها و روش های توسعه پایدار در مدیریت، در زمینه ی علوم اجتماعی و اقتصادی همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی و در زمینه ی علوم پایه همایش بین المللی تحقیقات بین رشته ای مثال هایی از همایش هایی هستند که هر ساله در ایران برگزار می شوند.
کنفرانس چیست؟
کلمه ی کنفرانس در فرهنگ لغت، با توجه به کاربرد آن در حوزه های مختلف، کاربردهای متنوعی دارد. اگر بخواهیم با یک کلمه کنفرانس را معنی کنیم، می توانیم به آن گردهمایی نیز بگوییم.
در یک تعریف کامل تر نیز در مسائل مربوط به زمینه های فنی و مهندسی به جمع شدن چند متخصص در زمینه ی مربوطه برای مشورت، تبادل نظر، ارائه راه کار و صحبت در مورد موضوعی که از قبل مشخص شده را کنفرانس می گویند. در مسائل سیاسی هم کنفرانس را جمع شدن سیاستمداران، دولت مردان، وزرا و... برای حل یک مسئله ی سیاسی چه داخلی و چه بین المللی می دانند.
اما در یک تعریف کلی می توان گفت که کنفرانس جلسه و نشستی است که آن افراد متخصص در آن حوزه پیرامون موضوع یا مسئله ی مشخصی به منظور صحبت کردن، رایزنی، بحث و ارائه راهکار دور یکدیگر جمع می شوند.
با توجه به موضوع انواع کنفرانس های مختلفی وجود دارد. کنفرانس آموزشی، تجاری، سیاسی اجتماعی، فنی و مهندسی و... از نمونه های انواع این کنفرانس ها هستند. شرکت کنندگان در کنفرانس معمولا در سالنی موسوم به سالن کنفرانس گرد هم جمع می شوند.
هر ساله تعداد بسیار زیادی کنفرانس آموزشی در سراسر دنیا مخصوصا دانشگاه های بزرگ و مهم دنیا برگزار می شود. هدف از برگزاری این کنفرانس ها اغلب ارائه و رونمایی از تحقیقات، اختراعات و اکتشافات جدید علمی می باشد. افراد فعال در حوزه های علمی مختلف برای آشنایی با یافته های جدید، تبادل اطلاعات و ارائه تحقیقات خود در کنفرانس های آموزشی شرکت می کنند. کنفرانس های تجاری و مرتبط با کسب وکار با هدف بیان فرصت ها در محیط یک کسب وکار خاص صورت می گیرد.
در این کنفرانس ها معمولا افراد، کارمندان، مدیران، سهام داران یک شرکت و یا چندین شرکت حضور میابند. کنفرانس بازرگانی بسیار بزرگی به منظور بررسی چالش ها، مشکلات و فرصت ها هر ساله برگزار می شوند و معمولا شرکت های بزرگی که در این صنعت فعال هستند، در آن شرکت می کنند و نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را ارائه می دهند.
هنگام دعوت از یک شخص حقیقی و یا حقوقی برای شرکت در کنفرانس باید موضوع کنفرانس و مواردی که قرار است، در آن بیان شود، را برای آن ها مشخص کنیم. این امر باعث می شود که شرکت کنندگان با مطالعه قبلی و دید نسبتا خوبی در کنفرانس حاضر شوند. کنفرانس های سیاسی نیز معمولا بین سران دو یا چند کشور برای تصمیم گیری در مورد مسائل کلان تشکیل می شوند. در ادامه شما را با چند کنفرانس مشهور و مهم که در حوزه های مختلف و در سطح ایران و جهان برگزار می شوند، آشنا می کنیم
چند کنفرانس مهم در ایران و جهان:
کنفرانس تهران
این کنفرانس بین المللی یکی از مهم ترین کنفرانس های سیاسی در زمان خود به حساب می آمد که در آن تصمیمات بزرگ و سرنوشت سازی گرفته شد.
این کنفرانس که از ۵ تا ۹ آذر سال ۱۳۲۲ هجری شمسی در تهران برگزار شد و در آن سران سه دولت بزرگ و سه قدرت عظیم جهانی شرکت کردند. رئیس جمهور وقت آمریکا (روزولت)، نخست وزیر وقت شوروی سابق (استالین) و نخست وزیر وقت بریتانیا (چرچیل) مهم ترین شرکت کنندگان این کنفرانس بودند. این سه شخص که از مهم ترین سیاستمداران زمان خود و از تاثیرگذار ترین اشخاص در روند جنگ جهانی دوم بودند، برای مشورت و ارائه راهکار پیرامون آینده جنگ جهانی دوم دور هم جمع شدند و برای آن تصمیمات سرنوشت سازی اتخاذ نمودند. بعدها چرچیل در مورد این کنفرانس و شهر تهران گفت که: تهران در آن چهار روز محل اجتماع بزرگ ترین قدرت های نظامی، اقتصادی و سیاسی تاریخ چند هزار ساله دنیا شده بود.
کنفرانس بین المللی مدیریت مخابرات و پست
این کنفرانس در آن زمان از اهمیت بالایی برخوردار بود و تصمیمات سرنوشت سازی در آن گرفته شد. تاریخ این کنفرانس به ۲۶ ژوئن ۱۹۵۹ میلادی و با موضوع ایجاد هماهنگی بین سازمان های پستی و مخابراتی کشورهای اروپایی برگزار شد.
خروجی این کنفرانس نیز شکل گیری نهادها، کمیته ها و سازمان های مختلفی برای برقراری این هماهنگی ها در اروپا شد.
کنفرانس الجزایر
کنفرانس موسوم به کنفرانس الجزایر که در تاریخ 16 ژانویه تا 7 اوریل سال 1906 میلادی برگزار شد و از نظر اهمیت سرنوشت دو کشور بزرگ و مهم را (مخصوصا الجزایر) رقم می زد. هدف از برگزاری این کنفرانس حل کردن بحران بین آلمان و فرانسه بود. بریتانیا در این بحران از فرانسه حمایت کرد و این امر اولین نشانه ی مهم برای اثبات قلبی بودن توافق بین دو کشور بود.
کنفرانس برتون وودز
این کنفرانس هدف بسیار بزرگ و خروجی های مهمی داشت که نتایج آن تاثیر زیادی بر روی دنیا گذاست. این کنفرانس در ماه ژوئیه سال ۱۹۴۴ میلادی و به منظور تعیین ساختار و نظم اقتصادی جهان بعد از جنگ جهانی دوم بر اساس سیستم آمریکایی اقتصاد آزاد جهانی شکل گرفت.
آمریکا که بعد از اتمام جنگ جهانی دوم خود را قدرت برتر نظامی و اقتصادی و سیاسی می دانست سعی داشت که به عنوان ابر قدرت سیستم اقتصادی جهان را خودش برنامه ریزی کند.
این کنفرانس با اهداف اقتصادی و سیاسی تشکیل شد، امریکایی ها در این کنفرانس می خواستند که یک نرخ ثابت برای یکپارچه سازی نظام پولی بین المللی و سهولت تجارت بین کشورها تصویب کنند.
در این نظام پولی طراحی شده مشکلات زیادی وجود داشت که این ایرادات بعد از جنگ دوم جهانی یکی پس از دیگری خود را نشان دادند.
رشد صنعتی و به طبع آن رشد اقتصادی کشورهای اروپایی و ژاپن و سایر مناطق جهان و البته رکود اقتصادی آمریکا در دهه 70 میلادی باعث شد آمریکا از این سیستم خارج بشود.
این امر باعث از بین رفتن برابری قیمت دلار و طلا و مبنی قرار گرفتن دلار شد.
تعدادی از مهم ترین کنفرانس های ایران:
هر ساله در کشور عزیزمان ایران کنفرانس های مختلفی در حوزه های علمی متعددی برگزار می شود که اکثر آن ها دارای اعتبار و ارزش بالایی هستند.
به عنوان مثال در زمینه ی علوم زیست شناسی کنفرانس ملی نوآوری و فناوری علوم زیستی، شیمی ایران، در زمینه ی ریاضی و علوم پایه همایش ملی ریاضیات زیستی و هشتمین کنفرانس آنالیز عددی و کاربردهای آن و در زمینه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز کنفرانس ملی مباحث نوین در کامپیوتر و فناوری اطلاعات نمونه هایی از کنفرانس های مهم و معتبری هستند که در کشور ما برگزار می شوند.
کنگره چیست؟
این لغت که در اصل ریشه ی انگلیسی دارد، در ترجمه فارسی می تواند معانی مختلفی داشته باشد که هیچ کدام از آن ها نمی توانند بازگو کننده ی مفهوم کامل آن باشند. پس بهتر است که برای درک بهتر، آن را کامل معنی کنیم. کنگره به دور هم جمع شدن تعداد زیادی از افراد (از چند صد نفر تا حدود چندین هزار نفر) گفته می شود. این افراد در حوزه های مختلفی مثل حوزه های علمی، مهندسی، فرهنگی، تجاری، سیاسی و … دور هم جمع می شوند و با یکدیگر به گفت و گو و تبادل نظر می پردازند. پس با توجه به تعریفی که از کنگره اعلام شده می توان این نتیجه را گرفت که تفاوت کنگره با بقیه رویدادها در تعداد شرکت کنندگان و اهمیت موضوع می باشد، همچنین کنگره ممکن است که در طی چند روز و طی چند جلسه مختلف تشکیل بشود.
در یک جمع بندی کلی از خصوصیات کنگره می توان به نکات زیر اشاره نمود.
1. تعداد حضار در کنگره زیاد می باشد، (چند صد و یا چند هزارنفر)،
2. تکرار برنامه در فاصله زمانی خاص و معین (اغلب یک، دو یا چند سالانه)
3. معمولا کنگره ها به مدت چند روز و در چند جلسه برگزار می شوند.
4. کنگره معمولا دارای جلسات کوچک تر در قالب کارگاه، پانل، کنفرانس و... نیز می تواند باشد.
هدف از برگزاری کنگره چیست؟
برگزار کننده ی کنگره معمولا برای تشکیل آن هدف خاصی را دنبال می کند. حل یک مشکل مهم و اساسی، تبادل نظر، هم فکری، بیان عقاید، ارائه راه کارها و پیشنهادات برای حل مشکل خاص و... از اهداف اصلی برگزاری کنگره می باشند.
کنگره ی آمریکا:
از نظر سیاسی شاید مهم ترین کنگره ای که در حال حاضر وجود دارد، کنگره ی آمریکا باشد. کنگره آمریکا وظیفه و نقش قانونگذاری را در قانون اساسی این کشور دارد و خود از 2 مجلس سنا و نمایندگان تشکیل شده است. کنگره که برای اولین بار در سال 1774 میلادی تاسیس شد، محل برگزاری آن ساختمان کپیتول در شهر واشنگتن دی سی می باشد.
در واقع کنگره امریکا محلی است که مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا در آن تشکیل می شود و وظیفه اعضای این کنگره قانونگذاری مطابق با قانون اساسی آمریکا می باشد و هر چه تصویب می شود، باید مورد تایید هر 2 مجلس سنا و نمایندگان برسد. کنگره آمریکا از ۵۳۵ عضو تشکیل شده است.
100 نفر از این 535 نفر عضو، اعضای مجلس سنا و سناتور هستند و بقیه آن ها عضو مجلس نمایندگان می باشند
اولین جلسه ی رسمی کنگره ی آمریکا در تاریخ ۴ مارس سال ۱۷۸۹ میلادی در ساختمان فدرال هالنیویورک برگزار شد. در آن زمان فقط ۱۰ ایالت از ۱۳ ایالت امریکا، قانون اساسی جدید را در مجلس خود تصویب کرده بودند. به این ترتیب کنگره ی آمریکا در آن زمان فقط ۵۹ عضو در مجلس نمایندگان و ۲۰ عضو در مجلس سنا داشت.
تعدادی از مهم ترین کنگره های ایران:
هر ساله در حوزه های گوناگون علمی، سیاسی، اجتماعی و... کنگره های مختلف و معتبری در ایران تشکیل می شوند که بسیاری از آن ها از اعتبار بین المللی برخوردار هستند. برای مثال در زمینه های پزشکی پانزدهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی، در زمینه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات کنگره مشترک سیستم های فازی و هوشمند ایران، در زمینه ی علوم پایه و فیزیک نیز کنگره بین المللی بیوالکترو مغناطیس: فرصت ها و چالش ها و در زمینه ی شیمی نیز کنگره بین المللی علوم و مهندسی تعدادی از کنگره هایی هستند که در ایران برگزار می شوند
workshop یا کارگاه آموزشی:
اگر بخواهیم معادل فارسی کلمه ی انگلیسی workshop را استفاده کنیم، واژه ای بهتر از کارگاه آموزشی پیدا نمی کنیم. کارگاه یا ورک شاپ به جلساتی گفته می شود که در آن یک موضوع خاص به تعدادی دانشجو و یا هنرجو آموزش داده می شود.
این دوره ها معمولا به صورت فشرده و چند روزه برگزار می شوند. تبادلات فکری، بحث های آزاد و ارائه روش های عملی برای کاربرد در یک مهارت، جزئی از ورکشاپ ها هستند. تعداد شرکت کننده گان در ورکشاپ ها معمولا محدود می باشد.
افراد در طی این کارگاه ها به صورت خیلی دقیق شروع به بررسی یک موضوع خاص می نمایند. در ورکشاپ ها، نقش استاد و سخنران در حد یک لیدر و راهنما می باشد، ولی در عوض آن، شرکت کنندگان در ورکشاپ ها، باید بسیار اکتیو و فعال عمل کنند. این کارگاه های آموزشی بیشتر محل انتقال تجربیات و رشد مهارت ها هستند تا محل انتقال دانش.
سمپوزیوم یا جلسات هم اندیشی:
سمپوزیوم یک واژه با ریشه ی یونانی و با معنی با هم نوشیدن می باشد. در یونان باستان به جلسات و مهمانی های خوش گذرانی سمپوزیوم گفته می شد، اما امروزه منظور از سمپوزیوم یک نوع کنفرانس می باشد که در آن افرادی که در یک زمینه ی خاص تخصص خیلی بالایی دارند، دور هم جمع شده و درباره موضوعی 100 درصد تخصصی به بحث می نشینند، این افراد همگی کسانی هستند که در مورد موضوع سمپوزیوم صاحب نظر می باشند.
در طی این جلسات نیز پیشنهاد ها، ایده ها و راهکارهای جدیدی ارائه می شود. موضوع جلسه ی سمپوزیوم ممکن است، تعیین یا برنامه ریزی یک برنامه ی خاص برای اجرا در آینده یا نظرسنجی و بحث در مورد آن باشد. هریک از شرکت کنندگان ضمن این که در قسمت هایی از برنامه شنونده ی سخنرانی دیگران هستند، در مورد موضوع مشخص شده، سخنرانی نیز می کنند. سمپوزیوم مانند یک مجله تخصصی، دارای مطالبی با موضوع واحد است. در جلسات موسوم به سمپوزیوم، افراد حرفه ای تلاش می کنند که با انتقال تجربیات و دانش خود، با آخرین دستاوردهای زمینه ی علمی خود در ارتباط باشند. جلسات سمپوزیوم به قدری تخصصی است که معمولا فقط روی یک جنبه خاص از آن حوزه ی علمی متمرکز می باشد.
در یک جمع بندی کلی از خصوصیات سمپوزیوم می توان به موارد زیر اشاره داشت:
سمپوزیوم در اصل یک نوع سمینار می باشد، ولی فرق آن با سمینار در این است که اغلب حضار متخصص در آن حوزه و صاحب نظر می باشند، همچنین تقریبا همه ی شرکت کنندگان در سمپوزیوم سخنرانی هم می کنند.
در یک دسته بندی و در یک نگاه کلی می توان گفت که همه ی سمینار ها و سمپوزیوم ها نوعی کنفرانس می باشند، ولی هر کنفرانسی سمینار یا سمپوزیوم به حساب نمی آید.
تعدادی از مهم ترین سمپوزیوم های ایران و جهان:
هر ساله در ایران و جهان تعداد زیادی سمپوزیوم مهم تشکیل می شود که در طی آن دانشمندان هر حوزه ای که در آن زمینه ی خاص صاحب نظر هستند، دور هم جمع می گردند و در مورد آن موضوع اظهار نظر می کنند.
سمپوزیوم بینالمللی همکاری ترکیه-پاکستان-ایران در آنکارا، سمپوزیوم بین المللی آب و سد گروه آسیا-اقیانوسیه، سمپوزیوم ملی و بین المللی ژنتیک پزشکی ایران، سمپوزیوم تازه های نقشه برداری مغز ایران، کنگره سالیانه و سمپوزیوم دیجیتال انجمن علمی پروستودونتیست های ایران تعدادی از صدها و یا هزاران سمپوزیومی است که در ایران برگزار می شوند.
فروم یا تالار گفت و گو:
فروم یا به انگلیسی Forum به تالارهای گفت و گویی گفته می شود که جنبه ی آموزشی داشته باشند. در زمان های قدیم و در روم باستان، به محوطه هایی که برای دادوستد و همچنین دادگاه وجود داشت، فروم گفته می شد. در یک تعریف بهتر به گردهمایی مردمی برای گفتگو، مناظره و بحث آزاد در مورد موضوعاتی که مورد علاقه ی مردم هستند و همچنین به محل هایی که برای این کار ساخته می شوند، فروم گفته می شود.
رسانه هایی عمومی مثل روزنامه، رادیو، تلویزیون یا وب سایت هایی که مردم به صورت آزادانه سوالات، نظرات و بحث های خود را مطرح می کنند، نیز فروم میگویند. تالارهای گفت گو، یک راه برای آموزش و یادگیری به صورت عمومی و همگانی می باشند که باعث رشد علمی و فرهنگ اجتماعی هستند. امروزه وب سایت های مختلف اکثر تالارهای گفت و گویی پیرامون موضوع خود سایت دارند.
کنوانسیون Convention
کنوانسیون یک نوع همایش است که به اسم های کانونشن، معاهده، عهدنامه و یا همایش ملی یا بین المللی، نیز از آن یاد می شود. کنوانسیون بزرگ ترین نوع گردهمایی است که در آن تصمیمات مهم و سرنوشت سازی گرفته می شود. کنوانسیون می تواند شامل شکل های مختلف گفت و گو و همچنین نمایشگاه های مختلف بشود. کنوانسیون ها اغلب به منظور شروع و افتتاح یک برنامه ی مهم تشکیل می شوند.
مثلا به منظور تدوین و تصویب یک قانون اساسی جدید یک کنوانسیون تشکیل می شود. از اصلاح کنوانسیون معمولا بیشتر در محافل سیاسی استفاده می شود، جلسه بین احزاب سیاسی مختلف، جلسه ی بین اصناف مختلف، انتخابات مختلف و...
هم چنین در تعریف دیگر کنوانسیون یک نوع عهد نامه و یا قرارداد است، بین دو یا چند کشور که هدف از تشکیل آن تدوین قواعد حقوقی و مهم می باشد. کنوانسیون ژنو مثال برای این مسئله می باشد. کنوانسیون ها نوعی از انواع مختلف قراردادهای بین المللی به حساب می آیند.
قراردادی فی مابین دو یا چندین کشور مختلف. معمولا در این قراردادها، کشورهای طرف قرارداد مقرراتی را بین خود تنظیم و به مورد اجراء می گذارند.
در یک تعریف کامل و یکپارچه کنواسیون را می توان به این شکل تعریف نمود:
یک توافق بین دو یا چند کشور مختلف که روی کاغذ و به صورت کتبی می باشد. به موجب این قرارداد دو یا چند کشور (گاها سازمان های بزرگ و بین المللی) قوانین و مقرراتی بین خود تصویب می کنند که همه ی طرف های درگیر در آن ملزم به پیروی از آن هستند.
کنوانسیون ژنو یکی از مهم ترین و پر اهمیت ترین کنوانسیون های برگزار شده در عصر حاضر می باشد. این کنوانسیون شرایطی را برای زمانی که دو یا چند کشور درگیر جنگ بشوند تدوین کرده است که از افراد غیر نظامی که نقشی در جنگ ندارند، حفاظت و حمایت می کند.
جشنواره یا:Festival
برنامه های شاد و مفرحی که به مناسبت های دینی، فرهنگی، ملی، بین المللی و... برگزار می شوند، جشنواره گفته می شود. این گونه مراسمات معمولا برای عموم مردم برگزار می شوند و محیط شاد و مفرحی برای آن ها ایجاد می کنند.
جشنواره ی فیلم فجر، جشنواره ی فیلم کن، جشنواره ی فیلم ونیز، جشنواره ی موسیقی فجر و جشنواره ی تئاتر فجر از جشنواره های مختلفی هستند که هر ساله در ایران و جهان برگزار می شوند و از اعتبار بسیار زیادی برای مردم و هنرمندان برخوردار هستند.
دیسکاشن یا جلسات بحث:
دیسکاشن در لغت فارسی به معنای بحث و گفت و گو می باشد. در این گونه جلسات شرکت کنندگان به مذاکره و بحث جدی و تخصصی در مورد یک موضوع خاص می پردازند.
گاهی اوقات نیز به سخنرانی های رسمی دیسکاشن یا بحث گفته می شود. در این جلسات هدف اصلی از بحث کردن اثبات برتری شخص یا گروهی نسبت به شخص یا گروه دیگری نمی باشد، بلکه هدف آن پیشرفت در موضوع مورد بحث و شفاف سازی می باشد، اما گاها دیده شده است که این جلسات به جنجال و نزاع نیز کشیده شده اند.
جلسه عمومی و یا گفت و گو:
جلساتی هستند که بین افراد مختلف برای گفت و گو به منظور برنامه ریزی کاری و یا حل مشکلی برگزار می شود. این جلسات می توانند بین رئیس و کارمندان، چند دانشجو، دانشجو و استاد و حتی اعضای خانواده با هم دیگر برگزار می شوند.
تا به اینجای مقاله به خوبی با رویدادهای مختلف آشنا شدیم. تعدادی از این رویدادها معمولا به صورت منظم و هر ساله در محل خاصی برگزار می شوند. بعضی دیگر هم با توجه به شرایط و ضرورت برگزار می شوند. درگیری های شغلی، دوری راه و البته پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که برگزاری این رویدادها دست خوش تغییراتی بشود. به عنوان مثال در یک رویداد بین المللی شما مهمان هایی از سراسر دنیا دعوت کرده اید.
یکی از این مهمان ها به دلیل مریضی فرصت حضور در این رویداد را پیدا نمی کند. شما می توانید با ایجاد یک بستر آنلاین از حضور وی نیز در رویداد خود بهره ببرید. در ادامه بیش تر پیرامون این موضوع به بحث می نشینیم.
وب سایت چیست؟
وب گردی و گشتن سایت های مختلف این روزها بخش مهم و قابل توجهی از زندگی روزمره ما را تشکیل می دهند. عده ای هر شب قبل از خواب و یا صبح به محض بیدار شدن عادت دارند که سایت های مورد علاقه ی خور را بررسی کنند. سایت های خبری مثل تابناک یا خبر آنلاین برای خواندن اخبار روز، بررسی قیمت ارز، طلا و سکه، سایت های خرید آنلاین مثل دیجی کالا، سایت های ورزشی مثل ورزش 3 و... همگی سایت های پر بازدید ایرانی می باشند. در این قسمت سعی داریم که شما را بیشتر با مفهوم وب سایت آشنا کنیم.
تاریخچه وب سایت چیست؟
قبل از بیان هر چیزی بهتر است که ابتدا به تعریف سایت بپردازیم و مفهوم آن را برای شما روشن بنماییم. در یک تعریف کلی و جامع از وب سایت ها می توان آن ها را صفحاتی شامل متن ها، تصاویر، قالب ها و... که به صورت به هم پیوسته و به وسیله ی یک آدرس قابل دسترسی هستند، دانست.
در سال ۱۹۸۹ شخصی به نام تیم برنرز لی پروپوزالی را ارائه کرد که شکل زندگی و ارتباطات بشر را برای همیشه تغییر داد.
او در این پروپرزال، مفهوم World Wide Web یا شبکه جهان گستر را ارائه نمود. این نرمافزاری به کاربران اینترنت این امکان را می دهد که با استفاده از بستر اینترنت بدون محدودیت مکانی و زمانی، هر کجا که اینترنت در دسترس آنها باشد، به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.
تیم که پروفسور و استاد دانشگاه ام آی تی امریکا بود موفق شد که در سال ۱۹۹۱ و برای نخستین بار یک سایت را در آزمایشگاههای بنیاد علمی Cern رونمایی بکند.
این سایت مانند همه ی سایت های امروزی یک آدرس داشت. info.cern.ch آدرس این سایت بود و در آن در مورد همین پروژه قرار داده بود.
کدهای ساده HTML راه را برای طراحی اولین سایت ها هموار نمود. در صفحات این سایت ها سرتیتر، پاراگراف و ابرمتن هایی دیده می شد که با باز کردن این سایت ها بر روی صفحه نمایش کامپیوترهای مختلف به نمایش در می آمدند. برای مراجعه به صفحات دیگر در ابرمتن ها می توانید از ابزاری به نام ابرپیوندها استفاده کنید.
قصد نداریم که با توضیحات علمی طولانی شما را گیج کنیم. چیزی که باید بدانید این است که وب سایت ها یک بستر برای ارتباطی ساده، انعطاف پذیر¬ی و از راه دور را برای ما فراهم می کنند و یکی از مهمترین دستاورد های تاریخ بشر به حساب می آیند. بعدها با شکل گیری و گسترش موتورهای جست و جوی وب، این صنعت پیشرفت های چشم گیری داشت و با آسان تر شدن کارها، خود را بیش از پیش در دل مردم جا نمود.
انواع سایت ها در اینترنت:
اگر بخواهید که کلی نگاه کنید، همه ی سایت ها مشابه هم دیگر به نظر می رسند و فقط در شکل و رنگ و مطالب تفاوت هایی به وجود می آید، اما با نگاهی عمیق تر متوجه می شویم که می توان تفاوت های بزرگی را بین سایت های مختلف دید. این تفاوت ها در فاکتورهای مختلفی مانند نوع کاربری، ویژگی های فنی و نسل ایجاد می شوند.
انواع سایت ها از نظر فنی
از نظر فن برنامه نویسی، سایتها به دو نوع داینامیک و استاتیک دسته بندی می شوند.
سایت های استاتیک
این سایت ها که با معادل فارسی ایستا نیز شناخته می شوند، سایت هایی هستند که امکان ویرایش و به روز رسانی شدن را ندارند. نوشتن این سایت ها با استفاده از دو روش HTML و فول فلش می باشد. از مزایای این سایت های می توان به موارد زیر اشاره نمود:
نیازی به تخصص بالایی ندارید. فقط با یاد گیری زبان html می توانید یک سایت استاتیک طراحی کنید. به این ترتیب هزینه طراحی سایت پایین میآید.
طراحی در سایت های استاتیک به شکلی انجام می شود که دست طراح برای ایجاد تنوع باز باشد، یعنی طراح هر صفحه ای از سایت را می تواند با ویژگی های منحصر به فرد طراحی کند.
البته این روش از طراحی سایت معایب زیادی را هم دارد. از جمله ی این معایب می توان به موارد زیر اشاره کرد.
ادمین سایت قدرت ویرایش و آپدیت سایت را ندارد. این کار تنها توسط طراح سایت وجود می تواند انجام شود. در این حالت شما برای حذف و اضافه مطالب و یا ایجاد هر تغییر دیگری تماما به طراح وابسته هستید.این مسئله هزینه نگهداری این سایت ها بالاتر می برد، زیرا صاحبان این سایت ها باید یک هزینه ی جداگانه برای ویرایش مطالب و آپدیت کردن سایت به طراح بپردازند.
گوگل همه ی سایت را رتبه بندی و نمره دهی می کند. یکی از معیارهای اصلی در این رتبه بندی به روز رسانی مداوم این سایت ها می باشد. به دلیل این که به روز رسانی در سایت های استاتیک انجام نمی شود، یا اگر هم بشود دیر به دیر انجام می شود، این سایت ها نمی توانند رتبه بالایی در موتورهای جست و جو کسب کنند و نتایج جست و جوی آن ها در صفحات دوم به بعد سرچ گوگل می آیند.
معمولا در این سایت ها انعطاف پذیری کمی دیده می شود و امکان تعامل و ارتباط میان کاربر و مدیر در آن ها وجود ندارد. به همین دلیل سایت های استاتیک از محبوبیت کمی بین کاربران برخوردار هستند.
سایتهای داینامیک
این سایت ها که با عنوان داینامیک یا پویا معروف هستند، به سایت هایی گفته می شوند که انعطاف پذیری بالایی داشته باشند، در این سایت ها امکان ویرایش و به روز رسانی سایت در اختیار صاحب و ادمین سایت قرار داده شده است. این سایت ها با سیستم های پیشرفته ای مثل سیستم مدیریت محتوا یا CMS طراحی می شوند.
برای به روز رسانی سایت های داینامیک نیازی نیست، دانش کامپیوتری بالایی داشته باشید و یا برنامه نویس حرفه ای باشید تا بتوانید به راحتی به مطالب سایت خودتان را به روز رسانی و ویرایش کنید، معمولا طراح سایت با یک جلسه چند ساعته می تواند، به سرعت آموزش های لازم جهت اضافه کردن و ویرایش سایت را به ادمین یا صاحب سایت بدهد، به این ترتیب شما می توانید هر وقت دل تان خواست آن ها را تغییر بدهید و به روز رسانی کنید.
همان طور که گفته شد برای طراحی این سایت ها از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می شود. سیستم های مدیریت محتوای متعددی وجود دارند که وردپرس یکی از شناخته شده ترین و پرکاربرد ترین آن ها می باشد.سایت های داینامیک، یا مبتنی بر برنامه نویسی طراحی میشوند یا به صورت فلش داینامیک. بعضی از سایت های داینامیک جوری طراحی شده اند که این سایت های سنگین و کند لود می شوند و این قضیه یک امتیاز بسیار منفی می باشد،
چون طبق تحقیقات به عمل آمده و نظر سنجی ها کاربران اینترنت زیاد صبور نیستند و هم چنین سایتی که کند بارگزاری شود، در موتورهای جست و جو رتبه های پایین تری دارند و در نتیجه در صفحات اول جست و جو آورده نمی شوند، البته نباید از این مسئله غافل شد که این سایت ها زیبا و جذاب هستند و طراحی آن ها نظر هر مخاطبی را می تواند جذب کند. معمولا از این سایت ها برای کاتالوگ های معرفی محصول یا محتوای هنری استفاده می شود.
انواع سایت از نظر کارکرد:
با توجه به کاربرد و استفاده ی سایت ها می توان آن ها را به دسته های مختلفی تقسیم نمود. سایت های تفریحی، سایت های شبکه های اجتماعی، سایت های خبری، سایت های فروشگاهی، سایت های هنری، سایت های ورزشی و... که هر کدام خصوصیات و طرفداران خاص خود را دارند.
انواع سایت از نظر نسل:
انواع سایت ها از نظر نسل. شاید در نگاه اول برایتان تعجب برانگیز باشد. و برایتان سوال پیش بیاید که مگر سایت ها انسان هستند که نسل داشته باشند؟ در جواب باید بگویم که سایت های اینترنتی از نظر نسل به سه دسته تقسیم می شوند. سایتهای نسل اول، به سایت هایی می گویند که ارتباط بین سایت و کاربران در آن ها یک طرفه می باشد. یعنی مدیران سایت به شکل های مختلف تولید محتوا انجام می دهند و کاربران فقط می توانند آن ها را مشاهده بنمایند.
این روند در نسل دوم سایت ها نسبتا بهبود یافت. در این سایت ها تولید محتوای سایت را به یک کار مشارکتی و تعاملی تبدیل شده است، به این شکل که کاربران با لایک کردن خود و گذاشتن کامنت می توانند در فرایند تولید محتوا سهیم باشند.
این سایت ها به شکلی طراحی شده اند که نیازی به بارگذاری کامل صفحات به صورت مجدد نیست، بلکه فقط بخش هایی که تغییر کرده اند، دوباره بارگذاری می شوند. به این ترتیب سرعت بارگذاری یا لود سایت بالاتر می رود. این سایت ها روند ارتباط بین سایت و مخاطب را بهبود بخشیدند، اما آیا این کافی بود؟ برای بشر مخصوصا متخصصین کامپیوتر هیچ نقطه ای نقطه ی پایانی نمی باشد.
از همین رو آن ها به فکر طراحی نسل دیگری از سایت ها و تعامل بیشتر بین مدیران سایت و کاربران آن ها بودند.
سایت های نسل سوم که به آن ها وب معنایی نیز گفته می شود، سایت های هوشمندی هستند که ابتدا و در مرحله ی اول شروع به شناخت مخاطب خود می کنند، سپس با استفاده از داده کاوی و هوش مصنوعی، محتوایی متناسب با سلیقه و نیاز وی به او پیشنهاد می کنند.
این سایتها بسیار پیشرفته هستند و طراحی آن ها پیچیدگی های زیادی دارد و هر کسی از پس طراحی آن بر نمی آید. کسانی هم که بتوانند این کار را انجام دهند، قطعا هزینه ی زیادی دریافت می کنند. به همین دلیل است، تعداد کمی از آن ها موجود است. اجازه بدهید برای روشن تر شدن این موضوع یک مثال برایتان بزنم. سایت دیجی کالا را در نظر بگیرید.
این سایت فروش آنلاین محصولات متنوعی از قبیل موبایل، لپ تاپ، وسایل آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، لباس، اسباب بازی و حتی طلا و جواهر می فروشد. کاربر پس از ورود به سایت دیجی کالا رفتارش مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
این تجزیه و تحلیل رفتاری در پیشنهادات دیجی کالا تاثیر گذارند. یعنی شخصی که طبق تحلیل سایت به لوازم مربوط به تکنولوژی علاقه مند است، در صفحه اول سایت و در قسمت پیشنهادات ویژه بیشتر برای او آفر گوشی و لپ تاپ می آید و شخصی که بیشتر دنبال خرید لوازم آرایشی می باشد، سایت به او پیشنهاداتی مطابق سلیقه ی وی می دهد.
شما فرض کنید، به عنوان یک خانم که معمولا دنبال لوازم آرایشی و بهداشتی و یا لباس هستید، سایت به شما پیشنهاد خرید دریل بکند، مشخص است که از این پیشنهاد هیچ استقبالی نمی کنید. این سبک و روش کاری باعث پیشرفت های بزرگی برای این گونه سایت ها می شود.
تا به این جای کار با انواع رویدادهای مختلف آشنا شدیم، سپس با توجه به اهمیت دنیای اینترنت و فضاهای مجازی شروع به شناختن وب سایت ها کردیم. الان قصد داریم که با یکی دیگر از کاربردهای دنیای اینترنت، یعنی برگزاری سمینار با استفاده از بستر اینترنت آشنا بشویم.
با ما همراه باشید تا بیشتر با این قابلیت نو ظهور که امروزه گسترش خوبی داشته است و طرفداران خاص خود را نیز پیدا کرده است، آشنا بشویم.
وبینار چیست؟
حتی اگر بار اولتان باشد که کلمه ی وبینار را شنیده اید، باز هم این واژه احتمالا برایتان آشنا است. این کلمه در اصل از ترکیب دو واژه ی «وب» و «سمینار» به وجود آمده است، (با این دو واژه در قسمت های قبل آشنا شدیم).. اگر بخواهیم بیشتر در ساختار این واژه ریز بشویم، واژه ی وبینار مخفف عبارت Web-based seminar به معنای سمینار تحت وب می باشد.
بعضا دیده شده است که به جای استفاده از واژه ی وبینار از کلماتی مانند وب کست، آموزش آنلاین، رویدادهای آنلاین، کلاس های مجازی و… نیز استفاده شده است.
وبینار ممکن است، کلاس، دوره، سمینار یا هر نوع رویداد دیگری منتهی به صورت آنلاین باشد و در بستر وب و اینترنت باشد. شرکت در این وبینارها می تواند رایگان یا پولی باشد. در اصل وبینار یک سمینار یا همایش است که با استفاده از فضای وب و بستر اینترنت برگزار می شود.
از مزیت های اصلی وبینار می توان به این نکته اشاره نمود که از طریق وبینار می توان بدون نیاز به اجاره فضا و حضور فیزیکی، یک جلسه مجازی را با گروهی از حاضرین برگزار کرد، البته وبینار رو با عنوان کلاس آنلاین، سمینار آنلاین، دوره مجازی، کلاس مجازی هم میشناسد.
قبل از برگزاری وبینار باید روز و ساعت آن مشخص بشود. سخنران (مدرس) و کاربران در زمان مشخص در محیط وبینار حاضر بشوند، سپس سخنران یا همان مدرس صدا و تصویر، فایل های که آماده کرده است، در صورت نیاز وایت برد، ویدئوهای آموزشی و صفحه ی کامپیوترش را برای کاربران به اشتراک می گذارد.کاربران هم به صحبت های وی گوش میدهند.
از دیگر مزیت های وبینار این است که ارتباط در محیط آن دو طرفه می باشد، یعنی هر جا که نیاز بود از طریق چت باکس از پیش طراحی شده و یا حتی صدا و تصویر (در صورت وجود بستر آن) کاربران می توانند نظرات و سوالات خود را مطرح بنمایند.
وبینار چه مزایایی نسبت به سایر رویدادها دارد؟
در این قسمت قصد داریم که در مورد مزایای وبینار نسبت به سایر رویدادها صحبت کنیم. از جمله ی این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد
دستاورد های مصرف کنندگان وبینارها بسیار تاثیر گذار است.
استفاده از وبینار راحت و مورد علاقه ی کاربران می باشد، چون کاربر در خانه و از روی تخت خود می تواند در وبینار شرکت کند.
برگزاری وبینار یک راه خوب برای تبلیغات و جذب مخاطب می باشد. وبینار شما باید آنقدر مفید و جذاب باشد که مخاطب سریعا جذب آن شود.
برگزاری وبینار باعث افزایش اعتبار شما می شود.
وبینار باعث می شود که برند و نام تجاری شما را بیشتر بشناسند.
وبینارها محدودیت مکانی و زمانی ندارند. می توانید امکان مشاهده ی آفلاین وبینار را نیز برای کاربران خود فراهم آورید. هر شخصی از هر نقطه ی کره ی زمین که اینترنت به آن جا رسیده باشد، نیز می تواند در این رویداد شرکت کند. هم چنین از نظر ظرفیت و تعداد شرکت کنندگان نیز محدودیتی وجود ندارد.
برگزاری آن هزینه و زحمت زیادی ندارد. نیازی به هماهنگی سالن، پذیرایی و تشریفات ندارید و طبیعتا هزینه های شما بسیار پایین تر می آیند.
در ادامه به بررسی خصوصیات یک وبینار می پردازیم
خصوصیات وبینار:
وبینار یک ابزار ساده می باشد که علارغم سادگی با آن می توانید کارهای بزرگی انجام دهید، وبینار نیز مانند تمام رویدادهای دیگر که در قسمت اول مقاله توضیح دادیم اصول و قواعد خاص خود را شامل می شوند. بهتر است که شما قبل از شروع برگزاری یک وبینار مثل هر کار دیگری اصول کارکردن با آن را یاد بگیرید. در ادامه، به بررسی بعضی از اصول و قواعد وبینارها می پردازیم که در اکثرین آن ها به طور مشترک وجود دارد.
وبینار باید یک بخش ارتباط صوتی داشته باشد که برای برقراری ارتباط بهتر با شرکت کنندگان ضروری می باشد. این بخش ارتباط صوتی می تواند از طریق بلندگوی کامپیوتر، تماس در شبکه های اجتماعی مثل واتساپ و یا تماس با شماره ی تلفنی که مختص آن وبینار است، شکل بگیرد.
وبینار باید یک بخش بصری و تصویری نیز داشته باشد که شرکت کنندگان با استاد ارتباط چشمی داشته باشند. هم چنین استاد بتواند با نشان دادن تصاویر، پاورپوینت، تخته ی وایت برد، کلیپ و... مفاهیم را بهتر بیان بکند.
معمولا وبینارها پخش زنده هستند، یعنی این که برگزار کننده یک تاریخ و زمان و محیط را از قبل مشخص می کند. شرکت کنندگان نیز در ساعت مشخص شده در آن محیط حاضر (انلاین) می شوند، در وبینارهای زنده، فرد سخنران، به طور مستقیم و زنده با شرکت کنندگان در حال صحبت می باشد، البته وبینارهایی هم هستند که از قبل ضبط شده اند و زنده نیستند، ولی امروزه عمده ی وبینارها زنده و مستقیم می باشند.
هر کاری ابزار و لوازم خاص خودش را نیاز دارد. وبینار نیز مانند هر کار دیگری نیازمند ابزار خاص خود می باشد. سخنران وبینار برای بهبود در روال، عملکرد و بهره بری بهتر می توانند از ابزارهای مخصوصی که برای این کار طراحی شده است، استفاده کنند.
ابزارهای مختلفی برای این منظور وجود دارد و شرکتهای مختلفی در پی توسعه ی سایت ها، نرمافزارها و اپلیکیشن های خاصی برای این کار هستند. شرکت کنندگان نیز می توانند با هماهنگی برگزارکننده ی وبینار، اطلاعات لازم برای ورود به محیط وبینار و استفاده از خدمات آن را دریافت نمایند.
وبینار باید یک محیط تعاملی باشد. در وبینار باید بین سخنران و شرکت کنندگان ارتباط و تعامل برقرار باشد. وبیناری خوب می باشد که بین سخنران و شرکت کنندگان ارتباط مستقیم وجود داشته باشد. برخی از محیط های برگزاری وبینارها امکانات خاصی را ارائه می دهند،
به عنوان مثال این امکان را به سخنران می دهند، سوالی طرح کند و یا پرسش نامه ای بین شرکت کنندگان پخش کند. برای شرکت کنندگان در وبینار نیز معمولا امکان برقراری ارتباط از طریق میکروفن کامپیوتر و یا تماس تلفنی مستقیم فراهم می شود.
همان طور که در بخش های قبلی گفته شد هر رویدادی با یک هدف خاص شکل می گیرد.معمولا هدف از برگزاری وبینار نیز آموزش شرکت کنندگان یا پاسخ گویی به سؤالات آن ها می باشد.
برنامه ی وبینارها معمولا به این شکل می باشد که تا ۱۰ دقیقه اول صرف معرفی و بحث های مقدماتی می شود، سپس مدت 60 دقیقه صرف ارائه ی محتوا و بحث های اصلی می شود و در نهایت نیز 15 دقیقه ی پایانی صرف پرسش و پاسخ می شود، البته این یک روال و قانون نانوشته ای می باشد که هر شخصی با میل و سلیقه ی خود می تواند آن را تغییر دهد.
پولی یا رایگان بودن وبینار. با توجه به هدف از تشکیل آن، وبینار می تواند پولی و یا رایگان باشد. معمولا اشخاص و شرکت ها وبینارها را به صورت رایگان و برای تبلیغات برگزار می کنند.
عدم وجود محدودیت مکانی از دیگر خصوصیات وبینارها می باشد. شرکت کنندگان وبینارها می توانند از هر جایی از دنیا به راحتی هر چه تمام تر در آن شرکت کنند. هرجایی از این کره ی خاکی که خط اینترنت وجود داشته باشد، کاربران آن منطقه می توانند در وبینارها شرکت کنند.
در ادامه قصد داریم که در مورد لوازم و امکاناتی که برای داشتن یک وبینار خوب لازم داریم صحبت کنیم.
برای برگزاری یک وبینار خوب چه امکاناتی لازم است؟
همان طور که گفته شد هر کاری یک سری وسایل و لوازم مخصوص نیاز دارد. وبینار نیز مانند همه ی کارهای دیگر از این مسئله مستثنی نیست، از جمله ای این لوازم و امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد.
پلتفرم وبینار:
تقریبا می توان گفت که یکی از مهم ترین مسائلی که قبل از برگزاری وبینار باید به آن فکر کنیم، پلتفرم آن می باشد. منظور از پلتفرم همان سرویس دهنده یا محیطی که با استفاده از اینترنت بستر برگزاری وبینار را برای شما فراهم می نماید هست.
خوشبختانه برای این کار مشکلی وجود ندارد و پلتفرم های مختلفی با امکانات و خصوصیات متنوعی برای انجام این کار طراحی شده اند، بعضی از این پلتفرم ها رایگان هستند و بعضی دیگر از آن ها هزینههای بالایی دارند. معمولا اکثر سایت ها و محیط هایی که اقدام به ارائه ی خدمات وبیناری پولی می کنند، امکانات تعاملی کاملی را به کاربران خود ارائه می دهند.
به عنوان مثال این محیط ها امکاناتی نظیر گفتگوی زنده، نظرسنجی و امکان اشتراک گذاری دسکتاپ کامپیوتر و استفاده از وبکم را در اختیار میزبان قرار می دهند.
به علاوه، این امکان را نیز به شما می دهند تا وبینار را ضبط کنید و برای آن برنامه بازپخش تعیین کنید. قیمت هر سرویس عمدتاً بر اساس تعداد شرکت کنندگان در وبینار تعیین میشود.
البته برای اشخاصی که بودجه ی زیادی ندارند، می توانند از قابلیت پخش لایو در شبکه های اجتماعی مختلف مثل یوتیوبو اینستاگرام استفاده کنید، البته این پلتفرم ها به صورت انحصاری برای برگزاری وبینار طراحی نشده اند و امکانات زیادی برای شما فراهم نمی کنند، ولی با توجه به رایگان بودنشان می توانند کار راه انداز باشند.
دوربین
یکی دیگر از مواردی که به آن برای برگزاری وبینار نیاز دارید، دوربین می باشد. دوربین برای برقراری ارتباط تصویری بین شما و مخاطب استفاده می شود. از این طریق، امکان ایجاد رابطه بهتر و نزدیک تری با مخاطب فراهم می شود و برند شما شخصیت پیدا می کند.
چنانچه دوربین مناسبی در دسترستان نیست، می توانید از وبکم لپ تاپتان استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که وبکم داخلی لپ تاپ کیفیت و امکانات زیادی ندارد.
هم چنین می توانید از یک دوربین یا وبکم USB با کیفیت بهتر استفاده کنید تا کنترل بیشتری بر روی موقعیت دوربین داشته باشید و کیفیت بیشتری نیز داشته باشد. اگر هم قصد ندارید که هزینه کنید، می توانید از دوربین گوشی برای این امر استفاده کنید.
میکروفون
میکروفون ابزاری است که برای برقراری ارتباط صوتی بین سخنران و مخاطب به کار می آید. در این بخش نیز مثل دوربین گزینههای متنوعی برای انتخاب دارید.
از میکروفن های حرفه ای و اکسترنال گرفته و تا میکروفون های داخلی لپ تاپ ها و کامپیوتر ها که کیفیت پایین و نویز بسیار بالایی دارند، می توانند جزء گزینه های شما باشند
ارتباط اینترنتی
یکی از مهم ترین عواملی که در خوب برگزار شدن وبینار شما موثر است، سرعت اینترنت شما می باشد. پیشنهاد می شود که اگر سرعت اینترنت خوبی ندارید، نه وبینار برگزار کنید و نه در هیچ وبیناری شرکت بکنید چون این کار باعث می شود، علاوه بر این که چیزی یاد نمی گیرید، اعصابتان هم به هم بریزد.
در این قسمت 4 اصل اساسی و ضروری برای برگزاری یک وبینار را توضیح دادیم. در ادامه قصد داریم که یکی از سایت های مناسب و ارزان که پلتفرم و بستر استفاده از وبینار را برای شما ایجاد می کند را معرفی کنیم.
سایت های وبینار ارزان:
همان طور که در قسمت های قبلی بیان شده، سایت های زیادی هستند که پلتفرم و فضا برای ارائه خدمات وبینار برای شما فراهم می کنند. بعضی از این سایت این خدمات را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند و بعضی دیگر برای ارائه این خدمات از شما پول و یا درصد می گیرند.
سایت هایی که به رایگان این خدمات را به شما می دهند، معمولا کیفیت و گستره ی امکاناتی پایینی دارند. اگر شما نیازی به طرح پرسش نامه، نظر سنجی و در کل احتیاجی به تعامل با مخاطب خود ندارید، می توانید از این سایت ها بهره ببرید. حتی لایو اینستاگرام و خدمات یوتیوب نیز می تواند برای شما مناسب باشد، اما اگر قصد دارید، طی وبینار با مخاطب خود مدام در تعامل باشید، از او سوال بپرسید
و هم چنین او هر وقت که بخواهد بتواند به صورت صوتی، تصویری و یا نوشتاری از شما سوال بپرسد، باید سراغ سایت های پولی بروید. این سایت ها در مقابل پولی که از شما می گیرند، دامنه ی خدماتی و امکاناتی زیادی در اختیار شما قرار می دهند.
هر سایتی تعرفه ی خاص خود را دارد. این تعرفه ها با توجه به موضوع وبینار، تعداد کاربران و تایم آن متغیر می باشد. سایت آنلاین آموزان به عنوان یک سایت قوی که گستره ی امکاناتی متنوع و کاملی را در اختیار شما قرار می دهد، تعرفه ی بسیار پایینی نسبت به سایر سایت ها دارد.
امیدواریم که با ارائه ی این مقاله توانسته باشیم که به شما در زمینه ی آشنایی با انواع رویدادها به خصوص وبینار و سایت های ارائه دهنده ی خدمات وبینار کمک کرده باشیم.
ارسال دیدگاه