مهم ترین ویژگی یک اینفلوئنسر هوش اجتماعی او ، مهارت در ارتباط برقرار کردن با مخاطبین و به دست آوردن دل هوادارنشان است .
اینفلوئنسر مارکتینگ در گردشگری
قبل از بررسی استفاده از این روش در فرآیند بازاریابی گردشگری بهتر است بدانیم به چه کسانی «تاثیرگذار» (اینفلوئنسر) گفته میشود. براون و فیورلا در تعریف «تاثیرگذار» میگویند: «اینفلوئنسر فردی حقیقی یا حقوقی است که بهعنوان مشتری کسب و کار در نظر گرفته نمیشود، بلکه مُبلغی است که برند یا محصول را با استفاده از تولید محتوا مستقیما به مخاطب جامعه در ارتباط با خود میرساند و سازمان این تاثیرگذاری را به نوعی جبران میکند.» بهرغم اینکه در دنیای تجارت فرد تاثیرگذار، شخصی با جامعه ارتباطی بالا در نظر گرفته میشود اما در صنعت گردشگری نباید از هیچ اینفلوئنسری حتی با جامعه ارتباطی کمتر از ۵۰ نفر نیز صرف نظر کرد؛ چرا که قدرت ارتباطات دهان به دهان و ایجاد شبکه تبلیغ سرعت رشد باورنکردنی حتی با تعداد کم خواهد داشت. نکته دیگر در این تعریف این است که نه تنها یک فرد بلکه یک برند یا یک هویت غیرحقیقی نیز میتواند اینفلوئنسر برند و خدمات گردشگری شما باشد. برای مثال سازمان الف که شما را بهعنوان برندی قابل اطمینان در برگزاری تورهای گردشگری سازمانی به دیگر سازمانها از طریق وبسایت و شبکههای اجتماعی خود معرفی میکند، اینفلوئنسر شما در بخش بازاریابی سازمانی دیجیتال (B۲(B است.
حال که با این دو مفهوم آشنا شدیم باید بدانیم برای استفاده از این روش در یک شرکت گردشگری به چه نکاتی باید توجه کنیم و چه اصول اولیهای را در نظر داشته باشیم. اولین، مهمترین و البته سختترین مرحله در کاربرد این روش بازاریابی این است که بدانید چه شخص یا اشخاصی میتوانند اینفلوئنسر شرکت شما باشند. اصلیترین نکته در انتخاب فرد تاثیرگذار این است که شما به شناخت مناسب از هویت برند و گوشه بازار مورد هدف خود رسیده باشید. اطلاعات ثبتشده در نرمافزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) در این زمینه بسیار کارآمد خواهد بود. برای مثال اگر شما برگزارکننده تورهای نمایشگاهی خارجی هستید یک اینفلوئنسر با نوع جامعه ارتباطی دانشجو و دانشآموز هرگز برای شما کارآیی نخواهد داشت و چیزی جز اتلاف هزینه نخواهد بود.
مرحله دوم هدفگذاری شرکت گردشگری از نوع تبلیغ اینفلوئنسر است. بهبود سئو، فروش یک تور خاص یا معرفی و افزایش آگاهی از برند از جمله اصلیترین هدفهای یک شرکت گردشگری در فرآیند اینفلوئنسر مارکتینگ است. در نظر داشته باشید هدفگذاری شما روی مرحله اول یعنی انتخاب «تاثیرگذار» نیز موثر خواهد بود. علاوه بر نوع و میزان جامعه در ارتباط با اینفلوئنسر، بخش بسیار مهم دیگر نوع محتوای تولیدشده برای بازاریابی خدمات است. نشان دادن کیفیت یک خدمت و مزیت رقابتی آن، به دلیل قابل لمس نبودن و سختی مقایسه با دیگران، کار بسیار دشواری است که تولید محتوای بسیار هوشمندانهای را میطلبد. پس در نظر داشته باشید که فرآیند انجام تبلیغ را کاملا به اینفلوئنسر واگذار نکنید، از ایدهها استفاده کنید اما بر رعایت اصول تبلیغاتی و روند اجرای آن نظارت کنید. اگر میخواهید یک سفر خاص را تبلیغ کنید بهترین راه این است که اینفلوئنسر در یکی از سفرها حضور داشته باشد و شما را به دیگران معرفی کند.
این کار حس صداقت را به بیننده القا و باورپذیری را تقویت میکند و از طرفی حس منفی مواجه بودن با یک تبلیغ در ازای پول را کاهش میدهد. در قسمتی از تعریف بازاریابی «تاثیرگذار» درمورد جبران صحبت کردیم. دیگر مرحله این نوع بازاریابی توافق طرفین روی مکانیزم جبرانی شرکت در ازای تبلیغ است که به ۴ روش اصلی تقسیم میشود. اینفلوئنسر یا مبلغ مشخصی دریافت یا از خدمات شرکت با تخفیف یا بهصورت رایگان تا مدت مشخص استفاده میکند یا شرکت بهصورت مشابه برای اینفلوئنسر تبلیغ میکند یا در پیچیدهترین حالت اینفلوئنسر درصدی از فروشی که خود در آن تاثیرگذار بوده را دریافت میکند. در مرحله پایانی پس از اجرا، گزارشی از تعداد بازدید، تعداد کلیک و نقش تبلیغ در رسیدن به هدفگذاری اولیه را بررسی و با تحلیل این گزارش فرآیند را از ابتدا اجرا کنید.
همه چیز درباره اینفلوئنسر ها
اینفلوئنسرها یا تاثیرگذاران بازار لازم نیست که هنرمند معروفی باشند یا اینکه یک چهره سرشناس مردمی باشند یا حتی یک ورزشکار معروف حتی لازم نیست که زیبا و پولدار باشند
مهم ترین ویژگی یک اینفلوئنسر هوش اجتماعی او ، مهارت در ارتباط برقرار کردن با مخاطبین و به دست آوردن دل هوادارنشان است .
آنها علاقه دارند سبک زندگی خودشان را برای فالوئر های خود با آب و رنگ بیشتری به نمایش بگذارند و خود را آماده دریافت نظرات و کامنت های مختلف هوادارانشان نمایند.
سبک زندگی اینفلوئنسر ها
اینفلوئنسرها را می تونید با سبک زندگی های مختلفی ببینید .بعضی هاشون مجرد بعضی ها متاهل و خانه دار ولی عموما شخصیت برونگرا و اجتماعی دارند.و سعی می کنند با امکانات موجود ، لحظات خوشی را برای خود و دیگران خلق کنند و تمرین خوشی در لحظه را با کمترین امکانات با هوادارنشان به اشتراک می گذارند.
شاید به همین دلیل است که سبک زندگی اینفلوئنسرها برای مردم عادی حتی از زندگی بازیگرها و خواننده های محبوبشان هم جذاب تر می شود چراکه این سبک زندگی برای آنها به مراتب دست یافتنی تر ، صادقانه و الهام بخش تر به نظر می رسد.
شخصیت حرفه ای
اینفلوئنسر ها معمولا از میان وبلاگر های حرفه ای ، فشن بلاگرها ، نویسنده ها و هنرمندان می باشند.
ولی اغلب آنها نویسندگان وبلاگ های پرطرفدار سال های گذشته هستند که خودشان را با دانش روز شبکه های اجتماعی هماهنگ کرده اند و هنر خود را در شبکه های اجتماعی از جمله توییتر و اینستاگرام به نمایش می گذارند. و برای خودشان اسم و رسم مجازی ایجاد کرده اند.
تعامل با هوادارن
معمولا اینفلوئنسر ها با روش های مختلفی با هوادارن خودشان تعامل دو طرفه ایجاد می کنند. یکی از این روش ها ایجاد سوال در ذهن مخاطب یا ایجاد یک چالش اجتماعی می باشد که مخاطب را مجبور به پاسخ و تعامل با موضوع چالش می نمایند.
تمایل به فرهیخته نمایی تقریبا در بیشتر اینفلوئنسر ها ی ایران و جهان مشترک است و به نوعی جز سبک زندگی شان محسوب میشه
اینفلوئنسرها به ندرت به موضوعات سیاسی و پرحاشیه روز واکنش نشان می دهند و ترجیح می دهند وارد این فضا ها نشوند.
مدل درآمدی اینفلوئنسرها
اهمیت اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی آنقدر زیاد شده که گاهی این قشر را رهبران خرد مجازی می نامند. این نفوذ مستقیم در قلب و ذهن مخاطبان باعث شده که پیجهای اینفلوئنسرها به بستری مناسب برای تبلیغات برندها تبدیل شود؛ تبلیغاتی که در اغلب موارد به شکلی نامحسوس در سبک زندگی افراد تاثیر گذار جای میگیرد و به فالوئرها منتقل میشود.
این سبک از تبلیغات که از آن با نام « اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذاراinfluencer marketing » یاد میشود، در ماههای اخیر به پرطرفدارترین شکل تبلیغ در میان برندهای بزرگ دنیا تبدیل شده که هم از روشهای دیگر تبلیغات کم هزینه تر است و هم بسیار تاثیرگذار. کافی است برند مورد نظر پکیج محصولاتش را برای اینفلوئنسر عزیز پست کند، یا اصلا دست به جیب شود و با پرداخت مبلغی خودش را برای مدتی معین به زندگی این آدمهای پرطرفدار اضافه کند؛ در چشم برهمزدنی سیل هواداران به سمت برند سرازیر میشود.
در بعضی از کشورهای دنیا مثل آمریکا اینفلوئنسر بودن به یک شغل پردرآمد تبدیل شده و اغلب پستهای اکثر افراد تاثیر گذار، اسپانسر خاص خود را دارد. این روزها تعداد زیادی از طراحان مد بزرگ به دنبال آن هستند که دل یکی دو نفر از اینفلوئنسرهای پرطرفدار را به دست بیاورند و از آنها بخواهند با لباسها یا کیف و کفشهایشان عکس بگیرد و آن را در صفحات شخصیشان منتشر کند. ترجیح بر آن است که آقا یا خانم اینفلوئنسر بهعنوان مصرفکننده لباسهای یک طراح خاص به نظر برسد و پستهایش جنبه تبلیغی مشهودی پیدا نکند.
یعنی در اغلب موارد اصلا لازم نیست دیزاینر روی عکس تگ شود، همین که جایی در میان کپشنهای احساسی اشارهای به نام برند یا طراح شود، برای مشترییابی کفایت میکند. بعضی از اینفلوئنسرها هم هستند که به صورت تخصصی در حوزه غذا کار میکنند و با رستورانهای بزرگ قرارداد میبندند. از اینجا به بعد دیگر این هنر اینفلوئنسر است که با ظرافت هرچه تمامتر، طوری که دل مخاطب را نزند، عکسهایی هوسانگیز از غذاهای زیبا به اشتراک بگذارد و مخاطبان گاه از همه جا بیخبر را روانه رستورانهای طرف قراردادش کند.
در علم مارکتینگ به اینفلوئنسرهایی که بین ۱۰هزار تا ۱۰۰هزار فالوئر دارند، مایکرواینفلوئنسر میگویند. از نظر کارشناسان مارکتینگ این دسته از نفوذگرها بیشترین تاثیر را بر سبک زندگی مخاطبانشان میگذارند. وقتی تعداد فالوئرها از حد مشخصی بالاتر برود، درگیری مخاطبان با صفحه نفوذگر کمتر میشود. چند وقت پیش پژوهشی روی پستهای بدون اسپانسر دو میلیون اینفلوئنسر اینستاگرامی انجام شد که نشان میداد هرچه تعداد فالوئرها بالاتر میرود، درصد لایکها و کامنتهای فالوئرها پایینتر میآید.
سایت برندها برای اولین بار در کشور با هدف ایجاد یک بستر آنلاین برای معرفی اینفلوئنسر ها جهت استفاده در کمپین های تبلیغاتی برای برندها و شرکت های ارائه کننده محصول و خدمات راه اندازی شده است.و در این راستا یک سری خدمات ویژه از جمله آموزش های حرفه ای و خدمات مشاوره ای و کوچینگ را به علاقه مندان این صنعت ارائه می نماید.
چرا به اینفلوئنسر مارکتینگ نیاز داریم؟
پیش از هرچیز باید به خاطر داشته باشیم که سوشال مدیا (social media) یا همان شبکه های اجتماعی صرفا ابزار یا بستری برای تعامل و شناخت بیشتر هستند. به بیان دقیق تر، حضور در آن ها و پست گذاشتن، رویدادی جادویی را رقم نمی زند. مخاطبان با کارت بانکی، در انتظار محتوا، تبلیغ یا کمپین جدید شما نیستند. آن ها صرفا آنلاین می شوند و به دنبال شرایطی غیرقابل انکار می گردند. اگر کوچکترین دلیلی برای انکار و نادیده انگاری شما دریافت کنند، باید کار برند خود در فضای دیجیتال را تمام شده بدانید.
در سوی مقابل، کافی است طیف وسیعی با هویت مجازی کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند، نتیجه غیرقابل باور خواهد بود و مشتریان شما از کاربر و مخاطب عادی، تبدیل به هوادارانی متعصب و سرسخت می شوند. در این شرایط، برند شما در شبکه ای دیجیتال گسترش یافته و دست به دست می گردد.
این مهم می تواند از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ یا همان چیزی که در زبان انگلیسی influencer marketing نامیده می شود از همیشه ساده تر و موثرتر در اختیار قرار گرفته شود. تنها نکته این است که به کارگیری تکنیک یاد شده، علمی، آکادمیک و تخصصی صورت پذیرد.
وقتی از اینفلوئنسر مارکتینگ سخن می گوییم، از چه صحبت می کنیم؟
برای شناخت اینفلوئنسر مارکتینگ، ابتدا باید مفهوم اینفلوئنسر را بشناسیم. به بیان دقیق، اینفلوئنسر کسی است که در حوزه ای مشخص، مخاطبانی گلچین شده و وسیع داشته باشد که به قصد شناخت بیشتر، فرد مذکور را دنبال می کنند. اجازه دهید کار را با یک مثال ادامه دهیم. فرض کنید شخصی زندگی خود را وقف سفر کرده است. او از شهری به شهری می رود و کشوری را از پس کشوری در می نوردد. صرف در اختیار داشتن تعداد زیادی دنبال کننده در یک شبکه اجتماعی از او اینفلوئنسر نمی سازد. بلکه اگر، دنبال کننده های او، به خاطر در اختیار گرفتن داده های مربوط به مسافرت پیگیر احوالات او باشند، عنوان اینفلوئنسر برای او مناسب تلقی می شود.در ادامه به طور دقیق راهکارهای شناخت اینفلوئنسر را بیان می کنیم. اما در اینجا باید همینقدر دانست، که اینفلوئنسر مخاطبانی دارد، متخصص در حوزه ای مشخص که می خواهند درباره فعالیتی بیشتر بدانند و محصول یا خدماتی بهتر دریافت کنند.
حال، کلیت اینفلوئنسر مارکتینگ به این طریق است که شخص مذکور را بیابیم و از آنجا که مخاطبان او مشتریان بالقوه ما محسوب می شوند، طی قراردادی مشخص، از این شخص اینفلوئنسر، پلی بسازیم بین برند خود و مخاطب. با اینکار، ما به جامعه هدف خود نزدیک شده ایم، اینفلوئنسر به سرمایه رسیده و مخاطب هم مرجعی مناسب برای دریافت خدمات یافته است. یعنی اقدام برای هر سه طرف درگیر سود و فایده داشته است.
اینفلوئنسر مارکتینگ چگونه کار می کند؟
بسیار خب، حالا در روند اجرایی دقیق می شویم و گام به گام کار را پیش می بریم. بندهای زیر مد نظر داشته باشید تا پس از آن، توضیح و تشریح مفصل هر قسمت را با هم ادامه دهیم.
- اینفلوئنسر مارکتینگ با هدف گذاری آغاز می شود. صاحب کسب و کار باید به طور دقیق مشخص کند از یک پروژه دیجیتال مارکتینگ چه می خواهد؛
- کار بعدی شناسایی جامعه هدف یا مخاطب است. به خصوص برای برندهایی که محصولات متفاوت دارند این گام ضروری است. باید مشخص شود کدام محصول را کدام طیف مصرف می کنند و ما برای تسخیر کدام قلب ها دست به کار می شویم؛
- در مرحله سوم، شناسایی شبکه اجتماعی مناسب صورت می پذیرد. به عنوان مثال، اگر در گام های بالا تعیین شد که جامعه هدف شما اکثرا مرد هستند و علاقه به تماشای ویدئو دارند، باید یوتیوب را مد نظر داشته باشیم (یوتیوب ویدئو محور است و اکثریت مخاطبان آن مرد هستند)؛
- با کمی تحقیق و جست و جو می توان به اینفلوئنسر مناسب دست یافت. نام کالا یا خدمات خود را سرچ می کنیم و محبوب ترین نفرات در حوزه مذکور شناسایی می شوند؛
- حالا باید دل به دریا بزنیم و به خلاقیت و پیشنهادات اینفلوئنسر خود اعتماد کنیم. او مخاطبان خود را بهتر می شناسد و نحوه ارتباط و تعامل با آن ها را دقیق تر می داند. باید اهدافمان را با او درمیان قراردهیم و نظراتش را بشنویم؛
- توصیه می کنیم حتما قراردادی محکم منعقد کنید و به طور دقیق مشخص سازید از چه تاریخی کار شروع می شود، زمان پایان کدام است و برای رسیدن به اهداف چه برنامه هایی تهیه و تدوین شده اند؛
- پس از اتمام گام های بالا، زمان اجراست. شما تنها در صورتی می توانید انتظار موفقیت داشته باشید که تمام آن چه بیان شد را به طور دقیق و مشخص دنبال کرده باشید؛
- کار با ارزیابی نتایج و خروجی نهایی به اتمام می رسد.
ارسال دیدگاه