خانه / مقالات آنلاین آموزان / انواع بازاریابی ( ای...

انواع بازاریابی ( این قسمت اینفلوئنسر مارکتینگ-3 )

انواع بازاریابی ( این قسمت اینفلوئنسر مارکتینگ-3 )

شغلی و کسب و کار بازاریابی و فروش - سه شنبه 5 شهریور 1398

مهم ترین ویژگی یک اینفلوئنسر هوش اجتماعی او ، مهارت در ارتباط برقرار کردن با مخاطبین و به دست آوردن دل هوادارنشان است .

هدفگذاری یا تعیین استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ

همان طور که در بالا مورد اشاره قرار گرفت هدف گذاری گام اول Influencer marketing محسوب می شود. معمول ترین اهدافی که در پروسه اینفلوئنسر مارکتینگ دنبال می شوند به شرح زیر است:

  • افزایش مخاطب؛
  • افزایش فروش؛
  • افزایش فالوور یا دنبال کننده؛
  • بازاریابی محتوا؛
  • افزایش نرخ کلیک؛
  • افزایش آگاهی یا محبوبیت برند.

توصیه می کنیم در این بخش وقت زیادی صرف کنید. اگر هدف گذاری شما متناسب با نیازهای سازمانی نباشد، مجموعه فعالیتی که می کنید، حتی در صورت بازدهی و موفقیت، تاثیر آنچنانی در بهبود جایگاه برند شما ندارد. به هر صورت، توصیه می کنیم هدف گذاری شما قابلیت های زیر را داشته باشد:

  • مشخص و دارای جزئیات کامل باشد؛
  • قابلیت اندازه گیری داشته باشد. به عنوان مثال بگویید قصد داریم هزار فالوور فعال به شبکه اجتماعی خود اضافه کنیم؛
  • قابل دسترسی باشد. بلندپروازی خوب است، اما باید برمبنای داشته ها و توان هدف ها را تعیین کرد؛
  • بازه زمانی یکی از مهم ترین ویژگی های این بخش است. به طور دقیق برای پروژه اینفلوئنسر مارکتینگ خود تاریخ پایان معین کنید.

شناسایی جامعه هدف؛ مخاطبین ما چه کسانی هستند؟

فرض کنید قصد فروش قهوه دارید. باید به طور مشخص علاقه مندان به این محصول را شناسایی کنید. باید بررسی کنید که آن ها در کدام شبکه اجتماعی فعالیت دارند، مرد هستند یا زن، عکس دوست دارند یا متن، پادکست گوش می دهند یا ویدئو دانلود می کنند. بازه سنی آن ها کدام است؟ محصل هستند یا شاغل؟ پاسخ به سوالاتی اینچنینی می تواند پروسه مارکتینگ را در مسیری صحیح پیش ببرد. پیشنهاد می کنیم مقاله پرسونای مخاطب را مطالعه نمایید.

کدام شبکه اجتماعی؛ کدام پلتفرم؟

هدف گذاری صحیح و شناخت دقیق مخاطب، دست در دست هم شما را به سوی شبکه اجتماعی مناسب هدایت می کنند. لغزش در هر کدام از این سه مسیر، تمامی اینفلوئنسر مارکتینگ را با مشکل مواجه می کند. فرض کنید که مشتری بالقوه شما در توییتر قرار داشته باشد و دیجیتال مارکتینگ شما در بستر اینستاگرام پیش رفته باشد. این یعنی سرمایه گذاری روی مخاطبی که اصلا قرار نیست بالفعل شود و حتی امکان دارد تخریب وجهه برند را به دنبال داشته باشد. در نتیجه، در انتخاب پلتفرم مناسب، حداکثر دقت و وسواس را خرج کنید.

چگونه اینفلوئنسر مناسب را انتخاب کنیم؟

اگر قصد ورود به اینفلوئنسر مارکتینگ را دارید، باید آگاه باشید که ۶۳ درصد کسب و کارها برای همین گونه‌ی مارکتینگ آستین بالا زده اند. این یعنی رقابت سنگین است و نیل به موفقیت، در گرو انتخاب شخص یا اشخاص صحیح، متخصص و متعهد است. برای اینکار، باید ذره بین در دست بگیرید و به دنبال یافتن اینفلوئنسر مناسب دست به جست و جو بزنید.

توصیه اکید ما این است که در روند انتخاب و شناخت شخص مورد نظر، به طور حتم بندهای زیر را مد نظر داشته باشید.

  • عیار یک اینفلوئنسر قدرتمند نه با عدد فالوئر، که با میزان دریافت لایک و کامنت به دست می آید. به بیان تخصصی، نرخ engagement تعیین می کند باید کدام اینفلوئنسر را انتخاب کنیم.
  • خود شخص اینفلوئنسر باید در حوزه فعالیت مذکور صاحب نظر باشد. اکانتی را در یک شبکه اجتماعی در نظر آورید که از شیر مرغ تا جان آدمی زاد را پروموت می کند. همکاری با این شخص سودی به همراه نخواهد داشت. باید سراغ فردی باشید که جان و جهانش را امری مخصوص احاطه کرده باشد و هر پست، شور و شوق او درباره فعالیتی که می کند را بازتاب دهد.
  • یک اینفلوئنسر مناسب قدرت رهبری دارد و مخاطبان خود را به اقدام وا می دارد. به عنوان مثال، اگر بگوید فلان روز به احترام بهمان نفر در مراسمی شرکت می کند، باید به طور واضح افزایش جمعیت را مشاهده کرد. البته، امور ساده ی دیگری هم نمود دارند. به عنوان مثال بسیار دیده شده کمپین هایی که می کوشند از طریق کامنت، بازنشر پست و سایر فعالیت های اینچنینی به نتیجه برسند. سابقه فرد را در این حوزه بررسی کنید و درباره قدرت رهبری او به جمع بندی برسید.
  • در وهله آخر باید به میزان و چگونگی فعالیت او در شبکه های اجتماعی پرداخت. روندی متوازن، منظم و نامنقطع فاکتور آخری است که باید درباره یک اینفلوئنسر مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

اگر درباره اینکه چگونه می توان اطلاعات فوق را به دست آورد هم راهنمایی می خواهید، باید بگوییم که می توانید به شکل زیر عمل کنید:

اول از همه باید اشاره کنیم پلتفرم هایی وجود دارند مثل Buzz web که با وارد کردن اکانت شخص مورد نظر، تحلیل یا آنالیز مناسبی ارائه می کنند. در نتیجه، توصیه ابتدایی این است که تا می توانید با بهره گیری از ابزارهای مشابه، عیار اینفلوئنسر مورد نظر را زیر تیغ تند نقد ببرید (تصویر زیر یک اکانت اینستاگرامی را بررسی کرده است(.

اما اگر دوست دارید خود به تنهایی و به صورت اصطلاحا دستی اکانت گزینه های پیش رو را بررسی کنید، تعداد مشخصی پست را در نظر بگیرید (مثلا بیست محتوای آخر) و تعداد لایک و کامنت ها را بررسی کنید. همچنین، توجه داشته باشید که کامنت یا نظرات همسو و مرتبط با حوزه فعالیت باشند. هرچند که گوگل هم می تواند شما را در یافتن اینفلوئنسر مناسب یاری دهد اما به چند نکته در این مسیر حساس باشید:

  1. به دست آوردن تعداد قابل توجهی فالوور ماه ها و شاید سال ها به طول انجامد. بررسی کنید و این مساله را زیر ذره بین داشته باشید و حتما روند کسب فالوور اینفلوئنسر مد نظر خود را کنترل کنید؛
  2. کیفیت ارتباط فرد با مخاطب مهم است. در واقع، شاید نرخ ارتباط و دریافت لایک و کامنت بالا باشد اما این امر از سوی مخاطبی ناشناس (مخاطب فیک با ناشناس تفاوت دارد اما تقریبا هیچ کدام به کار کسب و کار و اینفلوئنسر مارکتینگ نمی آید) دریافت شده باشد؛
  3. همانطور که روند کسب فالوور را بررسی می کنید، نسبت به چگونگی نرخ افزایش ارتباط شخص با مخاطب هم تحقیق انجام دهید. شاید ارتباط بیشتر ماحصل شهرتی نامطلوب باشد و غیره.

به عنوان مطلب آخر این بخش باید گوشزد کنیم که گاهی کار کردن با چند اینفلوئنسر نسبتا کوچک، از همکاری با اینفلوئنسری مطرح نتیجه ای بهتر به بار می نشاند. علت این امر شناخت بیشتر مخاطب از اینفلونسر و اعتماد بالاتر شخص به اوست. در نتیجه، گاهی کار کردن با اینفلونسرهای زیر ده هزار فالوور یا همان micro influencer را هم به کار بگیرید.

دست اینفلوئنسر را برای خرج خلاقیت باز بگذارید

زمانی که به شخص مناسب رسیدید، او را در قید و بندهای نامعمول و نامعقول گرفتار نکنید. شما سرویس و یا کالای مورد نظر خود را به او معرفی کنید و درباره اهدافی که تعیین کرده اید به گفت و گو بنشینید. تهیه محتوا، تصویر، موزیک، جمله بندی و در پروژه های بزرگ تر سناریونویسی را به عهده خود او بگذارید.اطمینان داشته باشید نتیجه نهایی از پست تحمیلی شما شرایط بهتری پیدا خواهد کرد. علت این امر هم واضح است. اینفلوئنسر از بیرون به کالا یا خدمات نگاه می کند. در نتیجه می تواند مطابق با میل و نظر فردی عادی، به معرفی ویژگی های پنهان و پیدای یک کالا بپردازد. حال آن که، شما به دلیل ارتباط عاطفی با برند خود، ممکن است روی نکته ای تاکید داشته باشید که لزوما برای مخاطبان جذابیت و جلوه ی لازم را ندارد.

چگونگی عقد قرارداد و برداشتن گام های اولیه

زمانی که پروژه اینفلوئنسر مارکتینگ به این قسمت برسد، عملا دو گام می ماند، اجرا و ارزیابی. اما توصیه ما این است که پیش از ورود عملی، حتما قراردادی متقن و مستحکم ایجاد کنید. این کار به طرز قابل توجهی پروسه influencer marketing را غنی می سازد. علت تاکید فوق را ذیل چند بند در زیر شرح داده ایم:

  • مکتوب کردن به شما کمک می کند تا جزئیات را به طور دقیق و شفاف بیان کنید و با طرف مقابل صریح برخورد کنید؛
  • کار روی قرارداد به اینفلوئنسر مارکتینگ چارچوب زمانی اعطا می کند و این یعنی، زمان آغاز و پایان پروژه معین خواهد بود؛
  • مسائل مالی همواره بخش قابل توجهی از همکاری های دو طرفه به این شکل را تحت تاثیرقرار می دهند. اگر چگونگی و زمان پرداخت روی کاغذ آورده شود، دو طرف می توانند به درکی متقابل از هم برسند؛
  • و در آخر، زمانی که قرارداد دارید، به طور قانونی، حق کپی رایت محتوای تولید شده را برای برند خود خریداری کرده اید و این یعنی، دیجیتال مارکتینگ حرفه ای.

آستین ها را بالا بزنید و کار را آغاز کنید

مطالعه، مذاکره، بحث و گفتمان به پایان رسیده و زمان آغاز کمپین است. قرار نیست که اینفلوئنسر محتوای مربوط به شما را پست کند و در چشم به هم زدنی نتیجه مطلوب ظاهر شود. شما باید در طول روند پروژه، تیم مخصوص ارزیابی داشته باشید، روند لایک و کامنت و بازنشر را کنترل کنید و اگر پروژه بزرگتر است، نقدهای وارد شده بر شعار و مقاله های منتسب به خود را زیر ذره بین قرار دهید.
شاید تشبیه دقیقی نباشد، اما خالی از لطف نیست اگر عینک تمثیل بزنیم و پروسه اینفلوئنسر مارکتینگ را به یک کمپین انتخاباتی تشبیه کنیم. روز انتخابات و رفتن پای صندوق رای، پایان مارکتینگ است و اما در این بازه، کسی از پای نمی شیند. میتینگ ها از پس یکدیگر می آیند و سخنرانی پشت سخنرانی ایراد می شود. نظرسنجی در سطح خیابان صورت می گیرد و تلاش می شود در تمامی زمینه ها افکار عمومی را در جهت مورد نظر هدایت کنند.
شما هم باید اینگونه فعالیت کنید. اگر جایی بازخورد مناسب نمی بینید تغییر تکنیک داده و به سمت و سوی موفقیت حرکت کنید.

ارزیابی نهایی و تلاش برای آینده

چه نتیجه گرفتید و چه آن چه مد نظر داشتید عملی نشد، اینفلوئنسر مارکتینگ، مانند هر شاخه دیگری از دیجیتال مارکتینگ، نیازمند ارزیابی و سنجش است. بار دیگر به هدف گذاری اولیه رجوع کنید، بررسی کنید که آیا ترافیک سایت شما افزایش داشته، آیا افزایش کلیک داشته اید، آیا فالوور ها رشد کرده اند و به طور کلی نتیجه را با دیدگاه اولیه مقایسه کنید.
در این زمان، مشخص خواهد شد کدام تکنیک ها کارآمد بوده اند، کجای استراتژی دقیق تدوین شده و همکاری با کدام اینفلوئنسر، نتیجه مطلوب تری به همراه داشته است.

جمع بندی مقاله؛ اینفلوئنسر مارکتینگ در یک نگاه

در این نوشته، با بیان تعاریف آغاز کردیم و سپس در چند بند، چگونگی ایجاد یک influencer marketing موفق را تشریح ساختیم. در تمامی مقاله سعی بر این بود که آن چه بیان می شود جنبه عملی و اجرایی داشته باشد. حال به عنوان حسن ختام، نگاهی به مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ خواهیم داشت و سپس، توصیه های نهایی کار را بیان می کنیم.

  • مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ
  • اینفلوئنسر مارکتینگ در نهایت منجر به کسب اعتبار برای برند می شود؛
  • در یک کمپین حرفه ای influencer marketing به طور مشخص می توان افزایش فروش را مشاهده کرد؛
  • یکی از اهداف دیجیتال مارکتینگ ایجاد بحث و گفت و گو پیرامون کسب و کارها است. اینفلوئنسر مارکتینگ به خوبی این مهم را عملی می سازد و به طور واضح توجهات را به سمت و سوی برندی مشخص هدایت می کند؛
  • مهم ترین امر در عصر جدید این است که مخاطب با محصول ارتباط برقرار کند. اینفلوئنسر مارکتینگ همین امر را عملی می سازد؛
  • زمانی که برندی سایت داشته باشد، به وضوح می توان افزایش ترافیک را مشاهده کرد؛
  • زمان در اقتصاد عنصری است تعیین کننده. در بین مجموعه روش های دیجیتال مارکتینگ، شاید هیچ یک به اندازه اینفلوئنسر مارکتینگ توانایی نیل به هدف را نداشته باشند؛
  • و در آخر، باید به اقتصادی بودن influencer marketing اشاره کنیم. قرارداد با چندین و چند اینفلوئنسر به مراتب از سایر روش های مارکتینگ هزینه کمتری به همراه دارد.

توصیه های نهایی برای کمپین های influencer marketing

  • سعی نکنید تمام مسائل را خود به دست بگیرید. به بیان دقیق تر، خلاقیت اینفلوئنسر در تبلیغ را محدود نکنید؛
  • خیلی عجله نکنید. با اولین پست طرف مقابل، کسب و کار شما دگرگون نمی شود. کمی صبر پیشه کنید و پس از مدتی، روند افزایش مخاطب را بررسی کنید؛
  • به خاطر داشته باشید اینفلوئنسر شما علاوه بر فالوور باید ویژگی های دیگری هم داشته باشد (در بالا به آن ها اشاره کردیم). در نتیجه، با حرفه ای ها کار کنید؛
  • مهم ترین بخش کار، دریافت بازخورد یا feedback است. سعی کنید از طیف وسیعی بازخورد بگیرید. نظرات همه را بشنوید و مکتوب سازید. توالی این روند موفقیت به همراه خواهد داشت.
  • امیدواریم این نوشته توانسته باشد نظر شما را جلب کند و در عمل، به کار شما بیاید.

 

 منبع : brandha.com

انواع بازاریابی ( این قسمت اینفلوئنسر مارکتینگ-3 )

برچسب ها

تا کنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.شما اولین نفر باشید.

ارسال دیدگاه