خانه / مقالات آنلاین آموزان / انواع بازاریابی ( با...

انواع بازاریابی ( بازاریابی محتوا-قسمت 4 )

انواع بازاریابی ( بازاریابی محتوا-قسمت 4 )

بازاریابی و فروش - دوشنبه 8 مهر 1398

بازاریابی محتوا شامل یک سری فعالیت بازاریابی است که تمرکز آن بر روی به اشتراک گذاشتن اطلاعات است. بزرگ و بی محتوا یکی از بخش های استراتژی سئو شما محسوب می شود تاثیرات فوق العاده زیادی بر روی برندینگ شما نیست دارد اساس بازاریابی محتوا بر این است که شما اطلاعات با ارزشی که مردم دنبال آن هستند را منتشر میکنید و از این راه برند خود را تثبیت کرده و برای محصولات و خدمات مشتری پیدا می کنید.

بازاریابی محتوایی چیست؟

آنچه واضح است این مطلب است که محتوا نقش مهم و کلیدی در هر وب سایت ایفا می کند حتی اگر شما بخواهید وب سایت خود را در سایت های دیگر بازاریابی نمایید یا آن را در شبکه های اجتماعی معرفی کنید، باز هم بازاریابی محتوایی نقش پر رنگ خود را دارد و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

پس وجود بازاریابی محتوایی نقش خود را در اینجا یافته که ما به بررسی آن در این مقاله خواهیم پرداخت.در ابتدای بازاریابی محتوایی دقت کنید که چه نوع محتوایی می تواند به سود کسب و کارتان باشد سپس به تولید محتوا بپردازید دقت کنید که ممکن است این کار برای شما زمان بر باشد پس زمان کافی برای آن صرف نمایید و از شتاب زدگی در این کار بپرهیزید، در مرحله بعد به تبلیغ محتوای بازاریابی خود بپردازید و بازخورد دریافت نمایید به این ترتیب می توانید اثر بخش بودن یا نبودن محتوا خود را متوجه شوید و به بهینه سازی آن بپردازید.

استفاده بزرگان از بازاریابی محتوایی

استفاده کردن از این استراتژی در شرکت های موفقی در حوزه بازاریابی، از جمله P&G ، Microsoft ،Cisco Systems ، John Deere و دیگر شرکت ها و کسب کارهای سرتاسر دنیا، مهر تاییدی است بر عملی بودن و نتیجه بخش بودن این روش بازاریابی.

ویژگی یک محتوای عالی چیست؟

اگر شما به یک متن بازاریابی برخوردید، و فقط بخاطر اینکه مجبور به تمام کردن آن متن بودید تا انتها آن را خواندید، با یک نمونه ضعیف از بازاریابی محتوایی برخود کرده اید.

Content Marketing Institute (معروف ترین وب سایت بازاریابی محتوایی) تعبیر جالبی را در مورد محتوای با کیفیت گفته؛ او می گوید:

در حوزه بازاریابی محتوایی، محتوای خوب، محتوایی است که شما با شوق و علاقه خواندن آن را ادامه میدهید… اگر میخواهید یک مثال از محتوای عالی را به چشم خود ببینید، نگاهی به آنچه که برای خواندن، دیدن و یا شنیدنش، هزینه پرداخت کرده اید، بیاندازید.

 

اولین راز در بازاریابی محتوا

راز مهم این است: محتوای شما برای مخاطب باید دارای ارزش باشد. هر چند که در مورد این موضوع صحبت شده، با این حال، جای تعجب است وقتی برخی از شرکت‌هایی که بازاریابی محتوا را انجام می‌دهند، به آن توجهی ندارند. هنگامی که تبلیغات، ارزش کمتری را ارائه می‌کنند، به راحتی نادیده گرفته و حذف می‌شوند. اما اگر محتوای ارائه شده دارای ارزش باشد، مخاطب را وادار به خواندن، تماشا کردن یا گوش دادن به محتوا می‌کند. اگر نمی‌دانید چطور محتوا را ارزشمند کنید، از مشتریان خود بپرسید چه نوع محتوایی برای آنان مفید است، چه زمانی که کالای شما را می‌شناسند و از آن استفاده می‌کنند و چه هنگامی که کالا یا خدمات شما را نمی‌شناختند و در جست‌وجوی آن بودند. مطمئن باشید این مسیر یکی از بهترین روش‌ها است.

در واقع ایجاد محتواهایی که متناسب با نیاز کاربران اینترنتی باشد، شیوهایبرای بازاریابی و فروش کالاها به شمار میرود و تعداد آن دسته از شرکت‌ها و مؤسساتی که با درک اهمیت» بازاریابی محتوا«، می‌کوشند این تاکتیک مؤثر را برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده خود به خدمت بگیرند، رو به فزونی میرود. اما دلیل این امر چیست؟ دلایلی را در زیر ذکر میکنیم که بیانگر اهمیت نقش بازاریابی محتوا میباشد.

  1. دادن اطلاعات علمی و مفید به بازدیدکنندگان

بیشتر افرادی که وارد اینترنت میشوند و با وارد کردن کلیدواژه‌های خاصی به جستجو میپردازند، انتظار دارند مقالاتی مطابق با نیازشان را دریافت کنند. حال اگر وارد وب سایت یک شرکت شوند با دیدن مقالات مطابق با خواستشان، برند و نام تجاری محصولات شرکت را نیز به خاطر میسپارند. در واقع وب سایت با ایجاد یک محتوای علمی و مناسب با نیاز بازدیدکنندگان، میتواند به صورت هوشمندانهایبه تبلیغات محصولات خود بپردازد.

  1. برتری محتوای سایت بر طراحی سایت

اگر چه بازدیدکنندگان نگاه تیزبینی به طراحی سایت دارند و در مورد زیبایی سایت حساس می‌باشند اما محتوای سایت برای آنها اهمیت بیشتری دارد. بهاین معنا که ممکن است یک سایت فنون و تکنیک‌های طراحی را به کار نبرده باشد، اما به دلیل داشتن محتوا بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

  1. همراهی با الگوریتم‌های موتورهای جستجو

موتورهای جستجو محتوا محور هستند. به عبارت دیگر، موتورهای جستجو زمانی که وب سایت‌ها را بررسی میکنند، در واقع متن صفحات سایت را میخوانند و به دنبال مقالات و محتوای باکیفیت میباشند. انها رتبه خود را به سایت‌هایی میدهند که حاوی محتوای متناسب با عبارات جستجو باشند. داشتن محتوایی متناسب با کلماتی کلیدی که جستجو میشوند، یک راه مؤثر برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو میباشد. این کار بدون پرداخت هیچ هزینهایصورت میگیرد. اما آنچه که مسلم است، داشتن محتوای واضح، بدون ابهام و در برگیرنده بیشترین کلیدواژه‌ها میباشد. در این صورت است که شرکت میتواند به راحتی بازاریابی خود را انجام دهد.

  1. نوشتن محتوای منطقی و با مفهوم محتوای سایت و افزایش روند بازاریابی

اگر خواهان این هستید تا بازدیدکنندگان سایت شما افزایش یابند و از مطالعه سایت شما لذت ببرند، بهتر است از محتوای با کیفیت و مطلوب استفاده کنید. محتوا باید مؤثر و مفید باشد و در عین حال در برگیرنده اطلاعاتی چون تاریخچه، وضعیت کاری و شغلی باشد. استفاده از تصاویر نیز به همراه مطالب میتواند تأثیر ویژهایبر روی بازدیدکننده داشته باشد. اگر اطلاعاتی را که در اختیار بازدید کننده قرار میدهید متناسب با کلید واژه‌هایی است که او درخواست کرده، مطمئن باشید او صفحه شما را ترک نمیکند و به خواندن مطالب ادامه میدهد. این امر به معنای بازاریابی برای شرکت توسط محتوای سایت میباشد.

  1. شناسایی دقیق مخاطبان و برقراری ارتباط با آنها

یکی از دلایلی دیگر اهمیت بازاریابی محتوا ؛ شناسایی سلیقه ها و علایق بازدیدکنندگان میباشد بهاین معنا که از طریق سنجش کلمات کلیدی مورد نظر آنها میتوان به خواسته‌های آنها پی برد. از سوی دیگر با قراردادن شماره‌های تماس، پست الکترونیکی و ... میتوان با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کرد و از پیشنهادات و انتقادات آنها بهره مند شد. مطمئناً کسانی که به راحتی وارد وب سایت شما می شوند، امکان برقرار تماس با شما را نیز دارند.

  1. تأمین محتوا و بارگذاری کلیپ‌های تبلیغاتی

وب سایت‌ها تنها جایی هستند که میتوان ویدئوهای تبلیغاتی را در آن بارگذاری نمود. شاید هیچ روش دیگری به اندازه محتوای سایت‌ها قابلیت معرفی برند محصولات را به نحوه های مختلف نداشته باشد. با پخش کاتالوگ، تقویم، بنر و ... میتوان تصاویری از محصولات را منتشر و در معرض دید عموم قرار داد، اما در محتوای سایت علاوه بر تصاویر و متون علمی، میتوان از کلیپ‌های تصویری نیز برای تأثیرگذاری بیشتر استفاده کرد.

 

محتوای بازاریابی و جذب مشتری

در بازاریابی محتوایی شما می توانید مخاطبانی را جذب و تا مدت طولانی حفظ نمایید که بسیاری از این کاربران تبدیل به مشتری شده و سود و سرمایه را برای شرکت شما به ارمغان می آورند، فقط به این نکته توجه داشته باشید که بازاریابی با روش محتوایی یک روش بلند مدّت است و نمی توان آن را به بازۀ زمانی کوتاهی مختصر کرد.

در این نوع از بازاریابی ما سعی می کنیم مانند یک رسانه احتیاجات مشتریان خود را یافته و آن را برطرف نماییم ، این نوع بازاریابی در واقع همان ایجاد رابطه با مشتری است که وی به طور ناخود آگاه به سوی محصولات شما جذب شده و اقدام به خرید می نمایند.

این کار باعث می شود که آن ها دائم به دنبال محصولات جدیدی باشند که شما معرفی می کنید پس بدین ترتیب به جای این که شما به سراغ آن ها بروید خود مشتریان جویای کالاهای شما خواهند شد.

مزایای بازاریابی محتوا

یکی از مزایای بازاریابی محتوایی این است که حتی کسب و کارهای کوچک هم با صرف هزینه های اندک می توانند خود را با این روش بازاریابی جدید گسترش دهند.

شما در تولید محتوا می توانید به معرفی خود پرداخته و نام برند و شرکت خود را زبانزد نمایید و به افراد از حضور خود آگاهی دهید. در محتوا خود، در مورد محصولات تان و برتری هایی که نسبت به کالاهای مشابه دارد صحبت کنید ، محتوا غنی خود را در کانال های مناسب و مخصوص کسب و کار انتشار دهید و با این کار مخاطبان وفادار ایجاد کنید و روز به روز بر تعداد آن ها اضافه نمایید.
این همه تلاش مطمئناً نتیجه ای جز افزایش فروش ندارد. پیدا کردن کسانی که به نوع محتوا شما احتیاج داشته باشند، مسئلۀ مهمّی است که باید مورد توجه قرار گیرد و کوتاهی در آن ممکن است، بازاریابی محتوایی شما را حتی در بهترین محتواهای بازاریابی به نتیجه مطلوب نرساند.
به هر حال شما باید تمام تلاش خود را برای بازاریابی از محتوا خود انجام دهید و مطمئن شوید که هیچ شبکه و وب سایتی که متناسب با کسب و کارتان است را از دست نداده اید چون ممکن است یک شبکه و سایت در تعداد مخاطبان شما تأثیر فراوان داشته باشد ، این چرخه ایست که بارها و بارها باید آن را تکرار نمایید تا به بهترین محتوا که همان پر نیازترین محتوا می باشد دست پیدا کنید.

نکته دیگر در اینجا این است که بدانید محتواها فقط نوشته ها و مقالات شما نیستند، بلکه فیلم های آموزشی ، کتاب های الکترونیکی ، سوالات و پاسخ ها ، تصاویر و ... هم می توانند جزء بازاریابی محتوا قرار گیرند .


بدانید بهترین برنامه ریزی برای آینده کسب و کارتان همان تجربیاتی است، که خودتان از بازاریابی ها به روش های مختلف بدست می آورید، دقت کنید که کدام نوع از بازاریابی برای کسب و کار شما مفید تر است آن را برگزینید به جای آن که به فکر کپی کردن روش های بقیه شرکت ها باشید، خلاقانه یک روش منحصر به فرد برای شرکت خود خلق نمایید.


در بازاریابی محتوا بر خلاف انواع دیگر آن مخاطب آگاهانه به سراغ آن شرکت یا برند می رود به همین دلیل برای او بسیار جذاب تر به نظر می رسد تا آن که یک شرکت با ارسال تبلیغاتی اجباری برای افراد به بازاریابی بپردازد، و حتماً هم مخاطب علاقۀ کمتری به این نوع از بازاریابی نشان می دهد ، و گاه به جای اینکه این نوع بازاریابی جذاب جلوه کند مخاطب خود را خسته می کند.


بازاریابی محتوا در مقابل بازاریابی تبلیغاتی در دراز مدت تاًثیر بیشتری درجذب مشتری خواهد داشت ، اگر چه در ابتدا هزینه آن بیشتر به نظر می رسد ولی در دراز مدّت نتیجه ای خلاف آن را ثابت می کند.


نکته مهّم و قابل توجّه این است که در دنیای کنونی مردم دیگر توجه زیادی به تبلیغات به روش سنتی نشان نمی دهند در واقع صرف هزینه برای این روش ها جز هدر رفتن سرمایه نتیجه دیگری ندارد، افراد بیشتر سعی می کنند سراغ چیزی بروند که ارزش و بهای بالایی داشته باشد و ارزش گشتن دوباره آن را در میان انبوه سایت ها یا شبکه های اجتماعی داشته باشد یا اینکه قانع شوند آن وب سایت برای آن ها ارزش قائل است که همه این ها را شما با تولید یک محتوای خوب به مشتری خود اطمینان می دهید.

چگونه دانش خود را افزایش دهیم؟

با مطالعه کتاب، مقالات و وب‌سایت‌ها نه‌تنها دانسته‌های خود را تکمیل می‌کنید بلکه می‌توانید میزان دانش خود را افزایش دهید. با مطالعه منظم و پیوسته، مدت زیادی طول نمی‌کشد تا با مفاهیم و اصول بازاریابی آشنا شده و حتی می‌توانید خود را به عنوان یک خبره در این زمینه معرفی کنید.


هنوز سازمان‌ها به‌طور کامل با بازاریابی محتوا آشنایی ندارند و آن را اجرا نکرده‌اند. بنابراین به‌عنوان یک بازاریاب محتوا، برگ برنده در دستان شما است.

جمع بندی و نکته آخر:

محتوا سر شاخه و اصلی ترین امکان برای برقراری ارتباط است از طریق محتوا است که شما اطلاعاتی در مورد کالا یا محصولات خود به مشتری می دهید که اگر در این زمینه کوتاهی نمایید شاید هیچ گاه مخاطبان شما به مرحله خرید وارد نشوند، محتوا آنقدر اهمیّت دارد که حتی می تواند یک ارزش را درجامعه بنیان گذاری نماید ، در واقع بازاریابی تلاش برای پیدا کردن نیاز افراد و رفع آن نیازها به بهترین روش است ، که بازاریابی محتوایی این نیاز را از طریق تولید محتواهای گوناگون بر طرف می کند و باعث بازگشت آن ها به سوی شما می شود، به هر حال از یافتن مشتری مهمتر برای تمامی شرکت ها تبدیل این مشتری ها به مشتری دائمی می باشد که مسلماً بازاریابی محتوایی در این زمینه قدرتمند ظاهر شده، فقط این به هوش و زیرکی مدیران هر مجموعه بستگی دارد که نیاز مشتریان خود را درست پیدا کنند و در این تلاش به بی راهه نروند.

انواع بازاریابی ( بازاریابی محتوا-قسمت 4 )

برچسب ها

تا کنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.شما اولین نفر باشید.

ارسال دیدگاه