فریلنسینگ (Freelancing) در لغت به معنای آزادکاری است و فریلنسر (Freelancer) به شخصی گفته میشود که خود اشتغال بوده و لزوماً تعهد بلندمدتی به شرکت یا مجموعهای خاص ندارد.
فریلنسر کیست؟ چگونه فریلنسر شویم؟
امروز میخواهیم درباره افرادی صحبت کنیم که به اصطلاح، "خودشان، آقای خودشان هستند". این قشر از نیروی کار، فریلنسر (Freelancer) یا آزادکار نام دارند. فریلنسرها معمولاً هر زمان که بخواهند کار میکنند که خب، این خودش نوعی مزیت به حساب میآید. با این حال، فریلنسینگ یا آزادکاری همیشه هم وضع گلوبلبل نیست و مشکلات مربوط به خودش را دارد.
ما میدانیم که بسیاری از شما با عبارت فریلنسینگ آشنایی دارید و در حال حاضر میدانید که از چه صحبت میکنیم. با این حال، هنوز عدهای وجود دارند که با سیستم کاری فریلنسرها آشنایی ندارند و حتی بعضی از آنها نمیدانند قرار است راجع به چه چیزی در این مقاله صحبت کنیم.
به همین دلیل، سعی داریم در همینجا سخن کوتاه کنیم و جوانب مختلف فریلنسینگ را بررسی کنیم تا بتوانیم به تعریفی جامعه از عبارات فریلنسینگ و فریلنسر برسیم. پیشنهاد میکنم خواندن این مقاله را از دست ندهید.
تاریخچهی لغت Freelancer
بد نیست در ابتدا نگاهی به پیشینهی تاریخی این کلمات داشته باشیم.
اصطلاح فریلنسر (Freelancer) بارها و بارها توسط والتر اسکات (Walter Scott) در رمان مشهور آیوانهو (Ivanhoe) به کار برده شده است. این لغت به جنگجویان مزدور قرون وسطایی اشاره دارد که هیچگونه تعهدی به خاندان سلطنتی یا اشرافزادگان نداشتند.
توماس.آن براون (Thomas N. Brown) نیز پیشتر در کتاب دوران زندگی هـیـو میلر (The Life and Times of Hugh Miller) از این اصطلاح استفاده کرد. بعدها لغتنامهی انگلیسی آکسفورد این واژه را جزو افعال دستهبندی نمود (Freelance). با این حال، امروزه لغت فریلنس به شکل فعل، اسم، صفت و حتی قید در زبان انگلیسی کاربرد دارد.
حال که با تاریخچه این کلمات آشنا شدیم، سرنخهایی از تغییرات زبانی و معنی فعلی این کلمات در اختیار داریم.
فریلنسر به چه کسانی گفته می شود؟
فریلنسر یا کارکنان فریلنسر(worker freelancer) اصطلاحی است برای کسانی که به صورت آزاد و پروژه ای کار می کنند به گونه ای که نیاز به حضور در یک محل خاص را ندارند برای مثال می توانند در اتاقی از منزلشان فعالیت نمایند و اکثرا درآمد مناسبی دارند و به صورت ساعتی ،پروژه ای و یا روزانه دستمزد می گیرند.
فریلنسر بودن یکسری مزایا و معایبی دارد که چند مورد را شرح می دهیم.
مزیتهای فریلنسینگ
- شما برای خود کار میکنید.
- هر جا که دوست داشته باشید کار میکنید.
- روی هر پروژهای که دوست داشته باشید کار میکنید.
- هیچ مدیر یا رئیسی بالای سر شما نیست.
- درآمد شما حد و مرز ندارد و شما میتوانید با انجام پروژههای بیشتر و تخصصیتر، درآمد بسیار بالایی داشته باشید.
معایب فریلنسینگ
- شما میبایست همه کارها را خودتان انجام دهید: حسابداری، بازاریابی، فروش، انجام پروژه، ارتباط با مشتری و … ممکن است زندگی و کار شما با هم ترکیب شود بنابراین مدیریت زمان برای شما خیلی مهم است.
- شما همکار یا هم تیمی نخواهید داشت.
- هر روز در شرکت وقت تلف نمیکنید تا آخر ماه حقوق بگیرید. اگر پروژه درست و به موقع انجام نشود، کارفرما دیگر با شما کار نخواهد کرد.
اما فریلنسر شدن شرایطی دارد.افرادی که می خواهند فریلنسر شوند باید یک حرفه یا یک تخصص داشته باشند.به عنوان مثالی از برترین های این حرفه ها می توان به حرفه های توسعه دهنده وب،متخصص بازاریابی ،نویسنده ،مترجم و… را نام برد.
دستمزد فریلنسرها نیز بسته به مهارت، تجربه و زمینهی کاری به روشهای مختلفی پرداخت میگردد؛ مثلاً برخی مبلغ مورد نظر را بهصورت روزانه، ساعتی یا پس از انجام پروژه دریافت مینمایند. عدهای هم هزینهی کل را برآورد کرده و مبلغی را پیشاپیش بهعنوان بیعانه از مشتری میگیرند. برای پروژههای مهم و پیچیدهتر نیز قراردادهایی تنظیم میشود که دستمزد فریلنسر را پس از انجام هر مرحله و بر حسب کیفیت کار واریز میکنند.
اصطلاح فریلنسینگ بیشتر در حوزههای ادبی و علمی مورد استفاده قرار میگیرد و به عقیدهی برخی نظریهشناسان، اصطلاحی وابسته به دانش و فرهنگ است. نویسندگی، ویراستاری، هنرپیشگی، موسیقی، برنامهنویسی کامپیوتر، طراحی وب، مترجمی، تصویرگری، بازاریابی، تولید فیلم و محتوا، همه و همه از زمینههای مربوط به فریلنسینگ به شمار میروند که در این میان نویسندگی، تبلیغات، طراحی و مترجمی طرفداران بیشتری را به خود اختصاص دادهاند.
فریلنسر و مشتقات آن در حوزههای هنر و نویسندگی به کسانی گفته میشود که برای چاپ و توزیع آثار خلقشدهی خود به یک یا چندین ناشر احتیاج دارند. این افراد، عمدتاً با دریافت وجه نقد، حق نشر آثار خود را در یک بازهی زمانی محدود به ناشران واگذار مینمایند. در اینجا تفاوت اصطلاح فریلنسر و پیمانکار نیز آشکار میشود.
برخلاف فریلنسر، پیمانکار از قبل، تحت نظر ناشر یا سازمان قرار دارد و پس از اتمام همکاری، دیگر اجازهی خلق یا توزیع آثار را نداشته و در صورت تخلف طبق قانون با وی رفتار خواهد شد.
جامعهی آماری فریلنسرها
فریلنسرها به صورت آزاد و اغلب ناپیوسته مشغول به کار هستند و برای همین، آمار دقیقی از جمعیت آنها در دسترس نیست. با این حال، طبق تحقیقاتی که در سال 2005 در ایالات متحدهی آمریکا انجام گرفت، نزدیک به ده میلیون از جمعیت این کشور مشغول فریلنسینگ (در همهی زمینهها) هستند.
این رقم تا سال 2011 رشد چشمگیری داشت و جفری آیزناک (حقوقدان دانشگاه جورج میسون) مقدار آن را تا ۱ میلیون برآورد کرد. یک سال بعد، یک شرکت تحقیقاتی خصوصی به نام آبردین گروپ (Aberdeen Group) اعلام کرد 26% از مردم امریکا (تقریباً ۸۱ میلیون نفر) جزو نیروی کار مشروط هستند که فریلنسینگ نیز زیرشاخهای از آن است. طبق گزارش اتحادیهی آزادکاران امریکا در سال 2013 از هر ۳ نفر، یک نفر (حدود ۴۲ میلیون نفر) خوداشتغال است.
این اعداد و ارقام در انگلستان نیز در هالهای از ابهام است؛ اما طبق گزارشاتِ دفترِ آمار ملی این کشور، تعداد فریلنسرها در اوسط دهه 2000 میلادی ۵/۱% افزایش داشته و به 7 میلیون نفر رسیده است. جالب است بدانید که حدود ۷۱% از فریلنسرها را بانوان تشکیل دادهاند که با توجه به نیاز و استخدام نیروی آقا در دستگاههای دولتی و همچنین محدودیت زنان برخی کشورها برای حضور در جامعه، این مقدار چندان دور از انتظار نیست.
این نوع از اشتغال، به تازگی در کشور ما، ایران نیز جا افتاده و متأسفانه به همین دلیل آمار دقیقی از جمعیت آزادکاران در حوزههای مختلف در دست نیست. با این حال، به طور قطع میتوان گفت در ایران نیز با افزایش روز به روز فریلنسرها مواجهیم. چرا این حرف را میزنیم؟
خب، ظهور وبسایتهای متعددی نظیر پونیشا یا انجام میدم که در حقیقت پل ارتباطی بین فریلنسرها و کارفرمایان هستند و همچنین، استقبال خوب از این سایتها، نشان دهندۀ رونق بازار فریلنسینگ در ایران حکایت دارد.
چگونه فریلنسر شویم؟
همانطور که قبلاً گفتیم فریلنسینگ یا آزادکاری یکی از بهترین راهها برای کسانی هست که میخواهند برای خودشان کار کنند. فریلنسرها میتوانند در آنِ واحد برای چند کارفرما کار کنند، از مهارتهای مختلفشان برای پول درآوردن استفاده کنند. حتی زمان کاری ایشان نیز دست خودشان است و در هر موقع از روز که دوست دارند میتوانند کار کنند.
به نظر ایدهآل میآبد، درست است؟ به خصوص اگر فردی باشید که دوست ندارد زیاد با مردم سروکله بزند، پس، از کار کردن در محیط دلخواه خود لذت ببرید و از اینکه ابتکار عمل دست خودتان است، خرسند باشید چون این بهترین کار برای شماست.
چگونه خودمان را برای ورود به دنیای فریلنسینگ آماده کنیم؟
در مورد کارهایی که میتوانید انجام بدهید، فکر کنید. شاید شما یک نویسنده باشید یا یک عکاس، ریاضیدان، طراح وب، بازاریاب، تصویرساز، دانشمند یا حتی بافنده سبد!، حتماً برای شما کار پیدا خواهد شد. کافی است بدانید از چه چیزی واقعاً لذت میبرید؟ نقاط قوت شما کجاست؟ از کلیه کارهایی که تصور میکنید میتوانید به وسیلهشان کسب درآمد کنید، یک فهرست تهیه کنید.
تنها علایق و مهارتهای خودتان را ننویسید. هر چیزی را که فکر میکنید از پسش برمیآیید، یادداشت کنید.هر آنچه تا به حال درباره ویژگیهای فریلنسرها شنیدهاید را به کلی فراموش کنید. پیش از شروع کار، به هیچ وجه، خودتان را محدود نکنید.
کمی بازار را ارزیابی کنید. جدای از اینکه هر مهارتی جایگاه خاص خود را دارد، شما باید دنبال مهارتی باشید که بیشتر از همه، بازار خواهانش هست. اگر قصد دارید به عنوان یک فریلنسر فعالیت کنید، توصیه ما به شما این است که دنبال مهارتی باشید که مردم، بیشتر بابت آن پول میدهند یا حداقل قابلیت توسعه دادن در حوزه موردعلاقهتان را در آینده داشته باشد. حتماً پیرامون بازار کار حوزهای که قرار است در آن فعالیت داشته باشید، تحقیق کنید.
برای مثال یک نویسنده چیره دست در مقایسه با فردی که متخصص کفشهای قرن 15 آلمان است، راحتتر شغل مورد نظرش را پیدا میکند. حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که چه تعدادی از مردم حاضرند برای تخصصتان هزینه کنند. همچنین، این نکته را هم در نظر داشته باشید که آیا میتوانید در آینده کار خود را گسترش دهید.
هر آنچه که برای شروع کار نیاز دارید را آماده کنید و قدم اول را محکم بردارید. اگر میخواهید به عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت کنید، مطمئن شوید که کامپیوتری صحیح و سالم و یک اینترنت پرسرعت در اختیار دارید. یا اگر میخواهید عکاسی کنید، دوربینتان را بررسی کنید. اگر میخواهید کار آماری انجام دهید، نرمافزارهای تخصصی موجود در این زمینه را یاد بگیرید. همچنین، اگر هنوز نمیتوانید کارهای فورس ماژور را انجام دهید، بهتر است درخواستتان را قبول نکنید.
شما باید به عنوان یک فریلنسر در کارتان سرمایهگذاری کنید. هرگز ضربالمثل "پول، پول میآورد" را فراموش نکنید.
برای خودتان برنامه داشته باشید. یک نرخ منطقی برای هر ساعت کار خودتان در نظر بگیرید، و البته از قیمت رقبا نیز خبر داشته باشید. به خاطر داشته باشید که هر چه تجربیات بیشتری داشته باشید، خواهید توانست به مراتب نرخ بیشتری برای ساعات کاری خود تعیین کنید.
مشخص کنید که به چه مقدار کار کردن احتیاج دارید، البته برای کسی که تازه فریلنسینگ را آغاز کرده است، بهتر است برنامهای برای پیش بردن سریعتر کارها داشته باشید. مثلاً یک پروژه به خصوص چندساعته تمام میشود و همچنین، چند پروژه را میتوانید به طور همزمان و سروقت به اتمام برساند. در هر صورت وقتی پروژههای جدید را با برنامه برمیدارید، خیالتان راحت میشود که چه از لحاظی مالی و چه از لحاظ زمانی، خستهکننده نخواهند بود.
یک معلم داشته باشید. بهترین راه برای یادگرفتنِ صنعت جدید، کمک گرفتن و صحبت کردن با شخصی است که خود در این کار متخصص باشد. شما میتوانید به طرق مختلف چنین افرادی را پیدا کنید. از خانواده، دوستان، معلمان، همکاران و ... بخواهید که اگر کسی را میشناسند که فریلنسر است به شما معرفی کنند.
همچنین، بهصورت آنلاین هم میتوانید افراد خبرهای که در این صنعت مشغول هستند را پیدا کنید. به علاوه، میتوانید اتفاقات حوزه کاریتان را به صورت آنلاین دنبال کنید. جدای از تمام علایقتان، تنها چیزی که به آن احتیاج دارید، دیده شدن است.
یک معلم به شما کمک خواهد کرد که ارزشهای خود را بشناسید. او به شما سرنخ و ایده خواهد داد و شاید هم شما را با برخی از مخاطبانش آشنا کند تا کار را شروع کنید. شما باید به معلم یا منتور خود نشان دهید که سرسختانه در حال تلاش هستید. مطمئن شوید که پیش از اینکه با کسی رسماً قرارداد ببندید، به اندازه کافی تحقیق کنید و منابع لازم را گردآوری کنید.
یادتان باشد او به شما کمک میکند تا به خواستههایتان برسید. پس قدردانشان باشید. سخت تلاش کنید و به آنها نشان دهید که شایسته زحماتشان هستید.
چگونه خودمان را معروف کنیم؟
به اسم خودتان مانند یک برند، اعتبار ببخشید. هرگز فراموش نکنید که به عنوان یک فریلنسر برای خودتان کسبوکار دارید. در واقع، با شناساندن خود، محصولتان را معرفی میکنید. به این فکر کنید که چه چیزی باعث میشود شما از رقبا متفاوتتر به نظر برسید. آیا شما شوخطبع هستید؟ آیا شما واقعاً کارآمد هستید؟ آیا شما سابقه آموزشی قوی دارید؟ از هرکدام از ویژگیهای مطلوبتان، به نفع خود استفاده کنید.
اسم و اعتباری که برای خود ساختهاید، به تنهایی بیانگر رزومه شما نخواهد بود. فعالیتهای شما در فضای مجازی، کارت ویزیت شما و در نهایت، هر چیزی که از طریق آن با مشتریانتان ارتباط برقرار میکنید وسیلهای برای شناساندن شما خواهند بود.
فرصتها را غنیمت بشمارید. وقتی میخواهید کاری را شروع کنید، قاعدتاً نمونه کار زیادی برای نشان دادن به مشتریانتان نخواهید داشت. پس، بهتر است به جای اینکه به دنبال ساختن رزومه باشید، از هر فرصتی برای نمایش تواناییهایتان استفاده کنید. حتی حاضر باشید کارها را به قیمت ارزانتر انجام بدهید یا حتی مجانی! تجربهای که از این کار کسب میکنید به شما کمک خواهد کرد در آینده قدرت مانور بیشتری داشته باشید. افراد ضعیف، شانسی برای انتخاب شدن ندارند، اما به یاد داشته باشید اغلب فریلنسرها از هیچی شروع کردهاند.
کسبوکارتان را در فضای مجازی گسترش بدهید. برای خودتان یک وبسایت راهاندازی کنید و در شبکههای اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، لینکدین و ... فعال باشید. هرچه مردم سریعتر به شما دسترسی داشته باشند، مطمئناً برای شما بهتر خواهد بود. وقتی برای کاری درخواست یا رزومه ارسال میکنید، میتوانید از لینکها با پلتفرمهای مختلف برای معرفی خود استفاده کنید. این کار به کارفرمایان این امکان را میدهد که به راحتی سابقه شما را چک کنند.
اهمیت انجام این امور در این است که تمامی فرصتهای شغلی را در مسیر شما قرار خواهد داد. حتی اگر در اول کار، درآمد بالا نداشته باشید، حداقل به خاطر تجربهای که از انجام دادن آن کار کسب میکنید، ارزشش را خواهد داشت.
برای کار بجنگید. در دنیای فریلنسرها، به کسی پول میدهند که زرنگ، مصمم و رقابتطلب باشد (این را یک فریلنسر به شما میگوید!). تنها به خاطر اینکه وبسایت یا اسم و برند شخصی دارید، منجر به این نمیشود که کارفرمایان سراغ شما را بگیرند. پیشنهاد بدهید و باز پیشنهاد بدهید. هر چه بیشتر برای انجام دادن کارها پیشنهاد بدهید، احتمال قبولیتان بیشتر است. شما بایدبرای گرفتن کارهای موردعلاقهتان تلاش کنید.
چه گونه به عنوان یک فریلنسر شروع می کنید ؟
اگر فرد ، با مهارت ها یا خدماتی که قصد پیشنهاد آن ها را به مشتریان دارد, آشنا باشد ، شروع کار به عنوان یک فریلنسر می تواند به سرعت انجام شود . درک این جنبه ی مهم و فهمیدن این موضوع که این مهارت ها در کجای صنعت به درد می خورند، سرعت فریلنسر را برای شروع کار تنظیم می کند . هنگامی که اولین قدم حاصل شد ، نوبت به تمرکز بر روی قدم بعدی می رسد تا اولین مشتری پیدا شود .
به طور موثر ،این کار می تواند اولا با راه اندازی یک وبسایت شخصی خوب با اعضای فراوان و ارتقاء پروفایل لینکدن آنها و رزومه آنلاین صورت پذیرد . در دنیای بیش از حد مرتبط امروزی ، این دو عرصه که به منظور دستیابی به نمای نزدیکی از یک فرد حرفه ای مورد بررسی قرار می گیرند ، جزو نخستین عرصه ها هستند . شبکه سازی ( نتورکینگ ) توسط کوارتر ها که از قضا معروف هم هستند شروع می شود ، که در میان همکاران قدیمی و انجمن های حرفه ای وجود دارند یا از طریق مراجعه به دوستان یا به صورت آنلاین از طریق لینکدن صورت می پذیرد .
چه گونه موفق به ایجاد یک شغل آزاد کاری می شوید ؟
برای ایجاد یک شغل آزادکاری ابتدا لازم است تافرد خدمات اصلی را که می خواهد به صنعت ارائه دهد تعیین کند . این موضوع شامل نویسندگی وب ، طراحی گرافیکی ، عکاسی ، بازاریابی ، مدیریت رسانه های اجتماعی ، دفترداری و غیره می شود .
فریلنسر باید بازار هدف و تخصص پیشنهادی خودش را مشخص کند یعنی تخصص خود را از میان خدماتی ویژه یا بازاری خاص انتخاب کند . زمانی که فریلنسر ها برای تصمیم گیری در مورد نقطه ی شروع شان و برندسازی صرف می کنند زمان باارزشی است . حضور آنلاین در یک بازار متصل ( متصل به شبکه ی اینترنت ) در سطح جهانی ، برای فریلنسر حائز اهمیت است . این موارد شامل وبسایت ها ، پروفایل لینکدن و حضور ثابت در شبکه های اجتماعی است که به منظور تعامل با مشتری و نمایش کار خود می باشد .
این روش های کار که به همراهی مجموعه ای از دوستان شخصی و خانواده و همکاران حاضر می باشد ، جزو اولین عرصه ها برای یافتن کار است . به علاوه استفاده از یک سایت آزادکاری برای یافتن کار همانند ParsFreelancer.com می تواند عاملی برای حضور در بازار کار شود و همچنین دریافت گواهی نامه ها می تواند موجب ارزشمندی یک فریلنسر شود . در نهایت ، درک پویایی و ساختار قیمت ها برای یک فریلنسر ضروری است .
آیا یک فریلنسر نیاز به وبسایت دارد ؟
فعالیت های فریلنسرینگ به سرعت شروع می شود چراکه فریلنسر در محیط حرفه ای کار می کند که از قبل با آن آشنا بوده است . همچنین تجهیزات فیزیکی مورد نیاز نیز در آن محیط فراهم است .
آنچه که یک فریلنسر باید انجام دهد این است که در یک ابزار ایجاد کسب و کار همانند وبسایت سرمایه گذاری کند . وبسایتی که از فعالیت های فریلنسر پشتیبانی می کند و جزئیاتی در رابطه با سابقه و زمینه ی کاری او در اختیار قرار می دهد و به شکلی کاربر پسند به جذب مشتریان و عقد قرارداد ها می پردازد .
آیا فریلنسرینگ یک شغل رقابتی است ؟
یک فریلنسر باید به خاطر داشته باشد که در این دوره ، وقتی حرفه ای ها می خواهند زمان کاری خودشان را کنترل کنند، تعهد در قبال خدماتی که ارائه می دهند نیزضرورت دارد . با حضور افراد حرفه ای که می خواهند در این عرصه جایی برای خود باز کنند و در حالیکه در قیمت خدمات تخصصی نیز رقابت وجود دارد ، بازار آزادکاری رقابتی شده است . کسب و کار های ارائه شده تا جایی که امکان دارد متکی به فریلنسر ها هستند از اینرو مشتریان به دنبال استخدام فریلنسرهایی هستند که باتوجه به تعهدات ویژه الویت بالاتری دارند .
با تقدیر از اینترنت و این دنیا ی پر ارتباط ، امکانات برای فریلنسر ها فراوان است هرچند با وجود رقابت در سطوح بالا ، تفاوت شخصی در یک بازار همگن امر مهمی شده است .
یک فعالیت آزادکاری چه آزادی هایی را همراه با خود دارد ؟
یک فعالیت آزادکاری همراه با آزادی هایی است که فریلنسر ها باید این آزادی ها را مغتنم بشمارند . فریلنسر ها آزادانه درباره ی ساعات و تعهدات کاری خود تصمیم گیری می کنند . این موضوع به فریلنسر ها اجازه می دهد که اشراف کاملی بر کاری که ارائه می دهند داشته باشند تا در انتهای روز درباره ی امکان پذیری خدماتشان ، تصمیم بگیرند .
همزمان ، فریلنسر ها شانس انتخاب کردن مشتریانشان را نیز دارند . آنها می توانند برای کارکردن، مشتری خاصی را از بین دیگران انتخاب کنند که منجر به ایجاد انگیزه ای می شود که به سوی هدفهایی که آنها ( فریلنسر ها ) به دنبال آن هستند پیش می رود .
حال آنکه در ابتدای کار فریلنسر ها ، آنها با هر مشتری همکاری می کنند و هر قراردادی را بر عهده می گیرند ( چرا که مشتاق به ادامه ی فعالیت هستند ) درحالی که بیشتر فریلنسرهای ثابت تلاش می کنند که در تعیین مشتری احتیاط کنند و همچنین بدیهی است که به سراغ آنهایی که ارزشی برای فرهنگ کار شخصی قائل نیستند نمی روند . در نهایت نیز فریلنسر بر نحوه ی انجام کار نظارت دارد . در حالی که محصول نهایی براساس نیاز مشتری می باشد اما نحوه ی انجام کار و زمان بندی آن جزو حقوق ویژه ی فریلنسر می باشد .
چه تفاوتی میان یک فریلنسر و شخصی که دارنده ی یک کسب و کار خانگی است وجود دارد ؟
شاید تعجب کنید که شباهت هایی میان یک فریلنسر و یک شخص که دارای کسب و کار خانگی است وجود دارد . هر دو جزو افراد خویش فرما هستند که برنامه ی زمانی خودشان را ، خودشان تعیین می کنند در عین حالی که برای چندین مشتری به طور همزمان و با قوانین مالیاتی یکسان کار می کنند .هرچند تفاوت کلیدی میان این دو حرفه این است که دارنده کسب و کار خانگی بر خلاف یک فریلنسر ، تحت نامی تجاری فعالیت می کند . به علاوه دارنده ی یک شغل خانگی شکاف های ) نیازمندی های ) موجود در بازار را می یابد و آنها را بر طرف می کند درحالی که یک فریلنسر با توجه به نیاز های موجود در بازار فعالیت می کند .
آزادکاری شغلی چالش برانگیز است اما راهی مقرون به صرفه برای کارکردن درخانه است حال آنکه خود شخص , مدیر زمان بندی کاری خود در این شغل است . اگر فردی تکالیف محوله به خودش را که به حرفه اش مربوط است انجام دهد و طرفداران و منتقدان آن را درک کند ، موفقیت دور از انتظار نیست .
ارسال دیدگاه