نشانه چیست؟
نشانه همان علامتی است که در دل خود مفاهیم بسیاری را گنجانده است. نشانه ها از عناصر کوچکتر تشکیل شده اند و مجموع آنها هدف و مفهموم خاصی را بیان می کنند. بهترین نشانه ها برای انتقال مفاهیم ،نشانه های تصویری هستند . وقتی زبان غیر مشترک از بیان مفهومی خاص قاصر می گردد، نشانه های تصویری قدرت انتقال مفهوم خاص در میان جمعیت کثیری از آدم ها با زبانها و فرهنگ های مختلف را دارند. نشانه های بصری و تصویری جای خود را باز کرده و مناسب ترین عنصر، برای انتقال مفاهیم هستند. با آنکه هزاران سال از تمدن بشر گذشته است و زبانها، فرهنگ ها، خط و ... بسیاری در سراسر دنیا پدید آمده اند، اما زمانی که صحبت از زبان مشترک و واحد به میان می آید، تنها نشانه ها و زبان تصویر است که کارگشا می گردد.طراحی بهترین نشانه ها در دوره های آنلاین نوین دیزاین آموزش داده می شود.
لوگو چیست؟
برای فهمیدن بهتر که لوگو چیست، ابتدا باید درک کنیم که کارکردش چیست. کارکرد لوگو:شناساندن است. لوگو با به کار گرفتن نشان، پرچم، سمبل یا امضا، شرکت یا نهاد خاصی را میشناساند. لوگو مستقیماً شرکت را عرضه نمیکند و به ندرت تجارت را توصیف میکند. (که البته در ایران این تناسب کاملاً برعکس است و به ندرت لوگوها کاری جز توصیف شرکت و تجارت مربوط میکنند). لوگو معنایش را از کیفیت آن چیزی میگیرد که سمبل آن است (وظیفهی لوگو شناساندن است، نه توضیح دادن.) بطورخلاصه، معنای لوگو از شبیه به چه بودنش مهمتر است. برای درک این مفهوم لوگوها را انسان فرض کنید، ما ترجیح میدهیم که با نامهایمان صدایمان کنند (علی، حسن، فرهاد) تا این که با توصیفاتی گیج کننده و فراموش شدنی مثل: «اون یارو مو بلنده که همیشه صورتی میپوشه».
پس یادمان نرود: لوگو، تجارت یا محصولی را در ساده ترین شکل قابل شناسایی میکند.
لوگو باید تجارت را به شکلی به یادماندنی و قابل تـمیز بشناساند، نه آنکه به شکل تحت اللفظی توصیف کند تجارت چه کاری را انجام میدهد.
همچـنین مـهم است تـوجه داشته باشیم که لوگو تنها پـس از آنـکه دیگر به چـشم آشنا بیاید می تواند انتظارات را از کـارکرد خـود بـرآورده کند؛ درست هـمان طور که ما باید اول نام افراد را یاد بگیریم تا بتوانیم آنها را بازشناسیم. یک طراحي لوگوی عالی ، نیاز به ایجاد یک حس طنین انداز در کاربران با نگاه اول دارد تا آن را به لوگو ای به یاد ماندنی تبدیل کند .به رسمیت شناختن نام تجاری شما در میان مخاطبان، به ساخت یک رابطه بین شما و مشتریانتان کمک خواهد کرد و باعث افزایش درصد اعتماد به نام تجاری شما و اعتبار شما در بازار خواهد شد. استفاده از یک لوگوی عالی و حرفه ای همراه با بازاریابی مناسب کمک خواهد کرد تا نام تجاری شما در صنف های مرتبط با کسب و کار شما در میان مخاطبان پای به عرصه بگذارد و همچنین این نام تجاری یک رقیب جدی برای دیگر رقبا در عرصه ی فعالیت به شمار آید.
برند چیست؟
می توان نام تجاری یا برند را به عنوان یک کارخانه ، سازمان، خدمات ، وب سایت ، محصول با یک شخصیت حقیقی که بر روی توانایی های خاص خودش کار کرده و از خود یک برند ساخته ( مثل مستر تستر که امتیاز دهی این شخص برای رستورانها ارزش شده است و از خود یک برند ساخته ) برند از ابتدا برند نبوده و این ادراک عموم جامعه است که از آن محصول یا خدمات مانند اسنپ برند ساخته و به همین علت است که تخصصی به نام برند سازی به وجود آمده.
طراح نمی تواند یک برند را همان اول کار طراحی و ایجاد کند، طراح پایه و اساس نام تجاری را مانند یک لوگو طراحی میکند و این یک کمپین تبلیغاتی منسجم و برنامه ریزی شده به اضافه نظرات مثبت مخاطب است که میتواند این کار را انجام دهد.
بسیاری از مردم بر این باورند که یک نام تجاری (برند) تنها شامل چند عنصر مانند برخی رنگ ها، برخی از فونتها، لوگو، شعار و شاید برخی از موسیقی ها است اما در حقیقت، بسیار پیچیده تر از آن است. متاسفانه برخی افراد لوگو را هویت برند می دانند و از آن بدتر برخی لوگو را خود برند می دانند. برند را می توان رابطه بین کسب و کار و مخاطبین تعریف کرد و هویت برند نیز اینگونه توصیف می شود که سازمان از چه لحن، شخصیت، احساس و یا تجربه ای برای ارتباط با مخاطبان بهره می گیرد. با توجه به تعاریف باید بگوییم لوگو تنها جز کوچکی از هویت یک برند به حساب می آید.
هویت بصری چیست؟
هویت بصری و طراحی یک برند بوک جامع و مدون از مهمترین عوامل موفقیت یک “نام تجاری” یا “لوگوی یک شرکت” شناخته شده است و نقشی بسیار مهم در آینده برند و پیشرفت آن دارد.در اغلب موارد، طراحی هویت براساس مایحتاج بصری و ملزومات چاپی مورد استفاده یک شرکت تعیین و طراحی میگردد، معمولا در یک مجموعه دستورالعمل ها در زمان مونتاژ هم اجرا می شود. این دستورالعمل هایی که هویت را تشکیل می دهند، معمولا نحوه استفاده از هویت در انواع رسانه ها، استفاده از پالت های تایید رنگ، فونت، طرح بندی، اندازه گیری و غیره را مدیریت می کنند. این دستورالعمل ها اطمینان حاصل می کنند که هویت شرکت در همه جا هماهنگ است، که به نوبه خود اجازه می دهد برند صاحب یک کتاب کلی مانند کتاب قانون باشد.
زیر مجموعه های طراحی هویت بصری چیست؟
دیزاینرها و طراحانی که در این زمینه فعالیت می کنند طرح هایی نظیر تایپوگرافی، پلت های رنگی، تصاویر گرافیکی و… برای مشتریان طراحی می کنند. همچنین طراحی اجزای مختلف یک ست اداری استاندارد مانند کارت ویزیت، سررسید، پاکت و… بر عهده اینگونه طراحان است. از طرفی طراحی نشان تجاری یا همان لوگو به طوری که با استاندارد های جهانی مطابق و قابل ثبت باشد نیز یکی از مهمترین وظایفی است که بر عهده این دسته از طراحان قرار می گیرد. از دیگر فعالیت هایی که به این حوزه مرتبط می باشد می توان به طراحی ابزار بازاریابی مانند بروشور، تراکت، تقویم، ساعت، قلم و… اشاره کرد.
منبع : mrdesign.info , justcreative.com
ارسال دیدگاه