خانه / مقالات آنلاین آموزان / وبینار چیست؟ (وبینار...

وبینار چیست؟ (وبینار مارکتینگ)

وبینار چیست؟ (وبینار مارکتینگ)

کاربرد دیگر وبینار webinar برگزاری جلسات آنلاین یا سیستم وب کنفرانس (web conference) است. از طریق وبینار به‌راحتی می‌توانید با کارمندان، نمایندگان و خریداران جلسه بگذارید و به تبادل اطلاعات بپردازید. از مزایای وب کنفرانس حذف محدودیت های جغرافیایی نیز می باشد .

وبینار چیست؟ چگونه از وبینار در بازاریابی استفاده کنیم؟

چند سال پیش، اگر می‌خواستیم در ورکشاپ یا دوره آموزشی شرکت کنیم که در شهر ما برگزار نمی‌شد، مجبور بودیم چمدان ببندیم و برویم سفر. وقت و هزینه آن بماند، گاهی می‌رفتیم و می‌دیدیم که اصلاً آن چیزی که می‌خواستیم نبود و نشد.

حالا به لطف تکنولوژی در خانه می‌نشینید، با لپ‌تاپ یا گوشی به اینترنت وصل می‌شوید و همان دوره‌های آموزشی را خیلی ارزان‌تر و به صرفه‌تر شرکت می‌کنید؛ بدون اینکه آب در دلتان تکان بخورد. در حین جلسه هم اگر موضوع برایتان جالب نبود با یک کلیک ارتباط را قطع می‌کنید.

این یک طرف داستان بود. از آن طرف، شرکت‌ها هم که دیدند راحتی مشتری در این راه است، شروع کردند به بازاریابی از طریق دوره‌های آنلاین؛ الحق هم که بعضی‌هایشان موفق بوده‌اند. دنبال راز موفقیتشان نباشید؛ رازی در کار نیست. آن‌ها فقط مزایای وبینار را فهمیدند و اصول اجرای یک وبینار خوب را رعایت کردند.

شما هم اگر از اهمیت وبینار برای بازاریابی خبر ندارید، یا اگر خبر دارید، ولی نمی‌دانید چگونه کنفرانس آنلاین برگزار کنید، در این مقاله قرار است از سیر تا پیاز آن را یاد بگیریم. پس با ما همراه شوید.

وبینار چیست؟

وبینار (Webinar) از عبارت Web-based seminar گرفته شده و به کلاس، دوره، سمینار یا هر رویداد آنلاینی گفته می شود که تو محیط وب و با استفاده از اینترنت بصورت کاملا آنلاین، زنده، تعاملی و دو طرفه تو یک زمان مشخص برگزار میشود.

به بیان ساده تر تو یه روز و ساعت از پیش مشخص شده مدرس و کاربران در محیط وبینار آنلاین شده و مدرس صدا و تصویر، فایل ارائه، وایت برد، ویدئو کلیپ آموزشی و یا دسکتاپش رو به اشتراک می زاره و کاربران هم به ارائه مدرس گوش میدن و هر جا که نیاز بود از طریق چت باکس یا حتی صدا و تصویر می تونن نظر بدن یا سوالشون رو مطرح کنند.

وبینار یک روش کاربردی برای کاربرانی است که به علت دوری راه و محدودیت‌های جغرافیایی نمی‌توانند در جلسات شرکت کنند.

استفاده از وبینار به‌طور فزاینده‌ای در حال گسترش است و بسیاری از افراد به‌واسطه‌ی جذابیت و آموزشی‌بودن آن، علاقه‌مند به شرکت در وبینارها هستند، چراکه به‌واسطه‌ی استفاده از بسترهای صوتی و ویدئویی مناسب در وبینارها، می‌توان موارد آموزشی را بهتر فراگرفت.

وبینارها در کجا کاربرد دارند؟

این روزها وبینارها بیشتر با هدف‌های آموزشی، بازاریابی و تحصیلی استفاده می‌شود. مثلاً:

  • سهولت دسترسی به رویدادها برای علاقه مندان بدون محدودیت مکانی
  • برگزاری وبینار در مقایسه با رویدادهای حضوری با هزینه کمتر و کاملا مقرون به صرفه
  • سهولت برگزاری وبینار و حجم فعالیت اجرایی کمتر
  • عدم نیاز به امکانات برگزاری رویداد مانند سالن، تجهیزات صدا و تصویر گسترده، دیتا پروژکتور، پذیرایی و...
  • برگزاری رویدادها در تمامی ساعات شبانه روز و ایام هفته
  • بهره مندی از اساتید معتبر و مجرب جهانی جهت ارایه محتوا در وبینار
  • تعامل با شرکت کنندگان در ارتباط دوطرفه شنیداری و دیداری

 

وبینار مارکتینگ (بازاریابی با وبینار) چیست؟

  • وبینار مارکتینگ یعنی بازاریابی از طریق سمینارهای آنلاین. یعنی همان کاری که قرار بود به صورت حضوری برای معرفی محصول خود انجام دهید، حالا از طریق اینترنت انجام می‌دهید. تنها چیزی که عوض شده این است که شما از طریق وبینار می‌توانید با جمع کثیری از افراد، بدون محدودیت جغرافیایی، ارتباط برقرار کنید و برندتان را به آن‌ها معرفی کنید.

***وبینار مارکتینگ یک آگهی فروش نیست ***

  • جمله بالا سرنوشت وبینار شما را تغییر می‌هد. مسلماً مشتری انتظار ندارد که در کل وبینار، تبلیغ یک محصول را ببیند که مدام او را دعوت به خرید می‌کند. این کار حس ناخوشایندی به او می‌دهد و همان ابتدا از حضورش پشیمان می‌شود. حق هم دارد؛ چون او انتظار داشته در جلسه‌ای شرکت کند که اطلاعات ارزشمندی بشنود.
  • شما باید با وبینار مارکتینگ، فقط مخاطبان را با محصولات و برندتان آشنا کنید و کاری کنید که مخاطب کنجکاو شود. به عنوان مثال فقط به مخاطبان آموزش دهید که محصول شما چگونه کار می‌کند و چه مزایا و ارزش‌هایی قرار است برای مشتری داشته باشد. فهمیدن همین ارزش‌هاست که باعث می‌شود مشتری خودش دلش بخواهد از شما خرید کند، چون حالا شما از نظر او یک حرفه‌ای هستید.
  • اگر الان نمی‌دانید برای داشتن یک وبینار از کجا شروع کنید و وبینار شما چگونه باشد که مشتری فرار نکند، نگران نباشید؛ در بخش‌های بعد این مطالب کامل برایتان روشن خواهد شد.

دلیل استفاده از وبینار در بازاریابی

وبینارها به خاطر مزایایی که داشتند، توانستند به راحتی جا پای روش‌های قدیمی‌تر بازاریابی بگذارند. ما در اینجا به چند مورد از مزایای وبینار اشاره کردیم که مستقیم بر کسب و کار شما تاثیرگذارند.

  • وبینارها راحت و در دسترس هستند

هر کس می‌تواند با اینترنت و یک ثبت‌نام ساده در جلسه‌ای که علاقه دارد، شرکت کند. در مقابل، شما هم به‌عنوان یک کسب‌وکار می‌توانید با افراد مختلفی در سراسر جهان ارتباط برقرار کنید بدون اینکه لازم باشد خانه یا محل کارشان را ترک کنند.

  • وبینار به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند

واقعیت این است که برند با چند میلیارد تومان خرج تبلیغات کردن ساخته نمی‌شود. ساخت یک برند مثل این است که شما بخواهید یک کودک را تبدیل به یک سوپر استار کنید. باید شخصیت و استعداد او را پرورش دهید و خوب بودن آن را به همه ثابت کنید. شما برای اینکه به عنوان یک حرفه‌ای شناخته شوید باید ثابت کنید که همه چیز در کسب‌وکار شما درست پیش می‌رود. باید نشان بدهید، چیزهایی که به آن باور دارید، برای مشتری ارزش دارد.

برای طی کردن این راه می‌توانید از وبینار مارکتینگ کمک بگیرید. ارائه یک وبینار و تبلیغ آن در فضای مجازی، می‌تواند شرکت شما را در معرض دید افراد بگذارد. مثلاً فردی شرکت شما را نمی‌شناسد ولی در یک وبینار جذاب از شرکت شما حضور داشته است. این شخص اطلاعات ارزشمندی را که از جلسه دریافت کرده است به شرکت شما نسبت می‌دهد. ناخودآگاه ارزش شرکت شما در ذهن مشتری بالا می‌رود و در خاطرش می‌مانید بدون اینکه از خودتان تعریف و تبلیغ کرده باشید. البته منظور این نیست که تبلیغات نداشته باشید. اتفاقاً می‌توانید کمی چاشنی تبلیغات هم به آن اضافه کنید تا بتوانید محصولات خود را معرفی کنید.

  • مردم از وبینار بیشتر یاد می‌گیرند

تجربه نشان داده‌است که محتوای ویدئویی یا تصویری، بیشتر از متن در ذهن افراد خواهد ماند. در وبینارها این داستان پیشرفته‌تر است چون شما یک ارتباط تصویری مستقیم با کاربران خود دارید؛ این ارتباط نزدیک، تأثیر خیلی بیشتری از یک ویدئو ساده تبلیغاتی دارد.

  • از وبینارها ایده بگیرید

وبینار افراد مختلف با دیدگاه‌های متفاوت را در کنار هم جمع می‌کند. خب فایده این کار چه می‌تواند باشد؟ فایده‌اش این است که شما می‌توانید با افراد گفتگو کنید و با نظراتی که دارند، ایده جدید بسازید. یا اینکه می‌توانید فکرهای خودتان را مطرح کنید تا کاربران درباره آن نظر بدهند؛ بالاخره مشتریان شما از بین همین کاربران خواهند بود، پس چه بهتر که سلیقه و نیاز آن‌ها را از خودشان بپرسید و ایده‌هایتان را پرورش دهید.

  • با وبینار، تبلیغاتی کم هزینه داشته باشید

وقتی شما در وبینار راجع به موضوعات مختلف صحبت می‌کنید، در واقع دارید علم و تخصص خود را نشان می‌دهید، بدون اینکه هزینه‌ای زیادی برای تبلیغات پرداخت کنید. حتی اگر مخاطب قصد خرید از شما را نداشته باشد ممکن است سخنان شما را بشنود، به تخصص شما اعتماد کند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارد.

  • وبینار اعتماد مشتری را بیشتر می‌کند

تجربه افراد موفق نشان داده است که وقتی به‌صورت زنده با افراد ارتباط برقرار می‌کنید، بیشتر به شما اعتماد می‌کند. زیرا در وبینار نسبت به ویدئوهای ضبط شده، افراد واقعی بودن آن را حس می‌کنند. این حس واقعی بودن و اینکه خود فرد در آن مشارکت می‌کند، تأثیرگذاری آن را دوچندان می‌کند.

  • وبینار شیوه جدید آموزش است

وبینار ابزاری مفید برای آموزش مطالب مختلف یا حتی برگزاری کلاس‌های آنلاین است. اساتید می‌توانند یک کلاس مجازی داشته باشند و دانشجویان از راه دور در آن شرکت کنند. مثل یک کلاس درس، دانشجویان هم هم‌زمان می‌توانند سؤال بپرسند و نظر بدهند. نکته بهتر اینکه در صورت لزوم می‌توانند ویدئوی کلاس را ضبط کنند تا افراد غایب هم بعداً از آن استفاده کنند.

الآن می‌گویید، این چه ربطی به بازاریابی دارد؟ خب باید بگویم که آموزش حتماً نباید دانشگاهی و تحصیلی باشد. گاهی اوقات شما برای معرفی محصولات خود اول باید یکسری مفاهیم مرتبط با آن را به کاربران آموزش بدهید یا اصلاً تبلیغات خود را با آموزش خود محصول انجام دهید. مثلاً شرکتی که طراحی سایت وردپرس انجام می‌دهد، می‌تواند وبیناری در زمینه آموزش وردپرس داشته باشد.

  • وبینار می‌تواند آگاهی از برند شما را افزایش دهد

آگاهی از برند، یعنی مشتری نام تجاری شما را بشناسد و وقتی اسم شرکت شما را شنید، اطلاعاتی از محصول شما داشته باشد. این آگاهی در ذهن مشتری، از تبلیغات شرکت، بازاریابی محصولات و یا تجربه‌های قبلی او ایجاد می‌شود. در این رابطه، وبینار کمک می‌کند که مخاطبان یک تصویر بصری خوب هم از نام تجاری شما داشته باشند. وقتی شما دارید در کنفرانس خود همه چیز را می‌گویید و همه ابهامات ذهنی مخاطب را از بین می‌برید، در واقع دارید مشتری را با خودتان بیشتر آشنا می‌کنید. با هر جلسه جدید، برند شما بیشتر دیده می‌شود.

  • وبینار مشتریان شما را افزایش می‌دهد

وبینار مارکتینگ احساس بهتری به مشتری راجع به شما می‌دهد. این به تیم شما کمک می‌کند که مسیر راحت‌تری را برای جذب مشتری طی کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید در جلسات خود، تعداد زیادی شرکت‌کننده داشته باشید. این یعنی دیده شدن بیشتر و مشتری‌های بیشتر. شما در هر وبینار غیر از علاقه‌مندان و مشتریان ثابتتان هر بار مهمانان جدیدی دارید که می‌توانند در آینده مشتریان شما بشوند.

این نکته را به یاد داشته باشید که برای راه‌اندازی وبینارهایتان، طراحی و تبلیغات خلاقانه‌ای داشته باشید؛ از انتخاب موضوع گرفته تا نحوه بیانتان در جلسه، همه و همه در جذب کاربران تأثیر زیادی دارد.

  • وبینار هزینه کمتری دارد

وبینارهای بازاریابی معمولاً هزینه کمتری نسبت به جلسات حضوری دارند؛ برای ارائه‌دهنده وبینار هم هزینه چندانی ندارد چون نه نیاز به محل برگزاری دارد، نه رفت‌وآمد و نه دردسرهای برگزاری سمینارهای حضوری. شما تنها به یک اینترنت خوب نیاز دارید، یک کامپیوتر و یک میکروفون و صد البته یک برگزارکننده خوب که زحمت شما را کم کند.

  • کاربرد وبینار برای مدرس‌ها چیست؟

یکی از کاربردهای وبینار برگزاری سامانه آموزش مجازی است. اگر شما مدرس هستید به راحتی می‌توانید یک وبینار webinar برگزار کنید و شرکت‌کنندگان از هرجای دنیا در آن شرکت کنند. با این روش مشکل مکان و فاصله حل می‌شود. همچنین مخاطبان شما بسیار بیشتر می‌شوند چون شرکت‌کنندگان به شهر یا کشور محدود نمی‌شوند. فرض کنیم کارتان تدریس خصوصی کنکور است. می‌توانید به افراد خصوصی تدریس کنید و هر ماه یکبار، وبینار webinar رفع‌اشکال برگزار کنید. با این کار از تمام رقیبان متمایز خواهید شد. می‌توانید مبلغ کلاس را از افراد دریافت کنید و سپس لینک شرکت در وبینار webinar را در اختیارشان قرار دهید.

  • کاربرد وبینار برای کسب‌و‌کارها و فروشندگان چیست؟

امروز بخش عمده بازاریابی به آموزش تبدیل شده است. فرض کنیم کار شرکت شما فروش دوربین دیجیتال است. به راحتی می‌توانید یک وبینار یک ساعته برگزار کنید و در آن آموزش دهید چگونه می‌توان یک دوربین مناسب انتخاب کرد و خرید. انتهای وبینار webinar می‌توانید پیشنهاد بدهید که از خودتان بخرند و افرادی که تا مثلا ۴۸ ساعت خرید کنند، یک هدیه مانند باتری اضافی یا … هدیه می‌گیرند. با این روش در واقع به بازاریابی حضوری می‌پردازید با این تفاوت که در یک ساعت مطالب خود را به چندصد نفر ارائه می‌کنید.

کاربرد دیگر وبینار webinar برگزاری جلسات آنلاین یا سیستم وب کنفرانس (web conference) است. از طریق وبینار به‌راحتی می‌توانید با کارمندان، نمایندگان و خریداران جلسه بگذارید و به تبادل اطلاعات بپردازید. از مزایای وب کنفرانس حذف محدودیت های جغرافیایی نیز می باشد .

در مقاله ی بعدی سوالات متداول  و نکات مهم برای برگزاری وبینار خدمتتان ارائه خواهد شد.

وبینار چیست؟ (وبینار مارکتینگ)

برچسب ها

تا کنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است.شما اولین نفر باشید.

ارسال دیدگاه